Wilt u een zwarte lijst maken van klanten? Lees hier aan welke privacy regels u zich moet houden.
Wilt u een lijst maken met klanten waarmee u geen zaken meer wilt doen? Of bijvoorbeeld van medewerkers die van u gestolen hebben? Dan legt u een zwarte lijst aan. U moet zich houden aan de regels voor privacy. U mag niet zomaar een zwarte lijst maken en de lijst niet zomaar delen met anderen.
Voorwaarden zwarte lijst
U mag een signaleringslijst of waarschuwingslijst maken als u voldoet aan deze 3 voorwaarden:
- U heeft een gerechtvaardigd belang. U wilt bijvoorbeeld fraude of oplichting tegengaan.
- U kunt niet op een andere manier uw doel bereiken. Een manier die de privacy van uw klant of medewerker minder raakt.
- U moet kunnen aantonen dat uw (bedrijfs)belang belangrijker is dan het schenden van de privacy van de persoon op uw zwarte lijst.
Zwarte lijst delen
Wilt u een zwarte lijst delen met bijvoorbeeld andere ondernemers in uw omgeving of in uw branche?
U moet een vergunning aanvragen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) als op de zwarte lijst deze informatie staat:
- strafrechtelijke gegevens (bijvoorbeeld klanten die fraude hebben gepleegd) en/of
- gegevens over onrechtmatig of hinderlijk gedrag
In het register zwarte lijsten staan alle vergunningen die de AP heeft verleend en afgewezen.
U heeft geen vergunning nodig als u de zwarte lijst alleen binnen uw organisatie gebruikt.
Zwarte lijst inzien
Staat een klant of medewerker op uw zwarte lijst? Dan moet u hem dat laten weten. Uw klant of medewerker heeft recht op inzage in zijn persoonsgegevens. Ook kan hij u vragen zijn gegevens te veranderen of verwijderen.