Ingangsdatum: 16 december 2022
Sinds 16 december 2022 zijn er strengere regels tegen misleidende informatienummers en doorschakeldiensten. Lees hier meer
Wat is er veranderd?
Bent u een aanbieder van telefonische doorschakel- en informatiediensten? Sinds 16 december 2022 zijn er strengere regels tegen misleidende informatienummers en doorschakeldiensten:
- doorschakelen naar gratis 0800-telefoonnummers is verboden
- doorschakelen via betaalde 0900, 0906, 0909-nummers is ook bijna altijd verboden
- de maximumtarieven voor nog wel toegestane informatienummers zijn begrensd
Beperking tarieven en meer informatieverplichtingen
Naast een verbod op misleidende doorschakeldiensten, zijn de tarieven van nog wel toegestane informatienummers beperkt. Het gaat om viercijferige telefoonnummers die beginnen met het cijfer 18. Gebruikers moeten ook beter worden geïnformeerd.
Aanbieders moeten sinds 16 december 2022 zelf een maximumtarief gaan gebruiken dat zij noemen én voorafgaand aan de oproep van de beller én ook voorafgaand aan de doorschakeling zelf. Vanaf december 2024 is het maximumtarief voor de gesprekskosten vervolgens 10 euro. Ook gelden er nieuwe eisen voor transparantie. Bijvoorbeeld een melding voorafgaand aan een doorschakeling, waarna de beller ook expliciet moet instemmen met die doorschakeling (opt-in).
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) handhaaft de nieuwe regels sinds 16 december 2022.
Voor wie?
- aanbieders van telefonische doorschakel- en informatiediensten
Wanneer?
De wijziging van de 'Regeling universele dienstverlening en eindgebruikersbelangen' is ingegaan op 16 december 2022.