Ingangsdatum: 1 januari 2023
Er zijn nieuwe regels voor prijsverlagingen, kortingen, prijsverminderingsacties. Het gaat om acties met 'van-voor'-prijzen. Lees hier meer
Wat is er veranderd?
Werkt u in de retail? En heeft u producten in de aanbieding? U moet als 'van'-prijs de laagste prijs vermelden die u heeft gebruikt in een periode van minimaal 30 dagen voor de korting ingaat.
Soms verhogen verkopers korte tijd de prijs van producten, om deze daarna te verlagen. De verkopers presenteren dit dan als een grote prijsvermindering. Er zijn nieuwe regels om hier een einde aan te maken. Het doel is om te voorkomen dat consumenten worden misleid.
De nieuwe regels bepalen dat de oorspronkelijke prijs waar de korting van af gaat (de ‘van-prijs’), de laagste prijs moet zijn die de verkoper 30 dagen voorafgaand aan de aanbieding heeft gevoerd.
Er zijn drie uitzonderingen op deze regel:
- acties met een steeds stijgende korting (Deze prijsverminderingsacties zijn uitgezonderd tot maximaal 3 kalendermaanden na de ingang van de eerste prijsvermindering. In de tussentijd kan er geen verhoging van de prijs gebeuren, anders wordt de algemene regel van 30 dagen weer geldig.)
- producten die minder dan 30 dagen op de markt zijn (introductiekorting)
- producten die snel bederven of beperkt houdbaar zijn (met een 'te gebruiken tot'-datum)
Voor wie?
- ondernemers die producten met korting aanbieden
Wanneer?
De wijziging van het ‘Besluit prijsaanduiding producten’ is ingegaan op 1 januari 2023.