Iedere onderneming en rechtspersoon in Nederland moet zich inschrijven in het Handelsregister bij KVK. Lees meer.
Iedere onderneming en rechtspersoon in Nederland moet zich inschrijven in het Handelsregister, zoals zzp'ers, freelancers, bedrijven en stichtingen. Kamer van Koophandel (KVK) is wettelijk verplicht de gegevens van bedrijven te registreren in het Handelsregister.
Wat is het Handelsregister?
In het Handelsregister staan alle bedrijven die meedoen aan de Nederlandse economie.
Wanneer moet u zich inschrijven in het Handelsregister?
Bent u ondernemer? Dan moet u zich inschrijven in het Handelsregister. U bent volgens KVK ondernemer als u zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen met de bedoeling om winst te maken en u voldoet aan de voorwaarden.
Inschrijven kan vanaf 1 week vóór tot 1 week ná de start van uw onderneming. Uw inschrijving is dan meteen definitief en u krijgt uw KVK-nummer. U kunt zich ook al tot 3 maanden voor de start van uw onderneming aanmelden. De definitieve inschrijving (met KVK-nummer) vindt in dat geval 1 week voor de start van uw bedrijf plaats.
KVK geeft uw gegevens door aan de Belastingdienst.
Hoe kunt u zich inschrijven in het Handelsregister?
U kunt zich online inschrijven met DigiD. Daarna maakt u een afspraak bij een KVK-kantoor. Een medewerker controleert daar uw legitimatie en uw inschrijving.
Wie de inschrijving bij de KVK mag doen, hangt af van uw rechtsvorm. Soms moeten meerdere eigenaren langskomen bij KVK. Bij sommige rechtsvormen regelt een notaris de inschrijving.
Voor de inschrijving van uw nieuwe onderneming of organisatie in het Handelsregister betaalt u een inschrijfvergoeding.
Wijzigingen doorgeven
Verandert u bijvoorbeeld van adres, handelsnaam, functionaris of activiteit? Dan moet u binnen 1 week de wijziging doorgeven aan KVK.
Komt uw onderneming in handen van een nieuwe eigenaar, een nieuw samenwerkingsverband of een nieuw rechtspersoon? Dan krijgt het bedrijf een nieuw KVK-nummer.
Uitschrijven uit het Handelsregister
Als u uw bedrijf stopt, moet u zich uitschrijven uit het Handelsregister. KVK geeft uw uitschrijving door aan de Belastingdienst.
Buitenlandse ondernemingen
Bent u een buitenlandse vennootschap met een Nederlandse vestiging? Dan moet u zich inschrijven in het Handelsregister.
Uitlener van arbeidskrachten
Bent u uitlener van arbeidskrachten? Dan moet u uitlenen van arbeidskrachten vermelden in het Handelsregister. Dat geldt ook voor buitenlandse bedrijven zonder Nederlandse vestiging. U krijgt een boete als u dit niet doet.
Huurt u personeel in bij een uitlener die niet in het Handelsregister is ingeschreven? Dan krijgt u ook een boete. Controleer daarom altijd of de uitlener correct geregistreerd is. Dit kunt u doen met de Waadi check.
Digitale inschrijving met de berichtenbox
U kunt uw gegevens digitaal aanleveren bij KVK met de Berichtenbox. Hiervoor heeft u identificatie nodig met een eHerkenningsmiddel niveau 4 of ondertekening met een PKIoverheid-certificaat. De Berichtenbox is een beveiligd e-mailsysteem waarmee u als ondernemer digitaal berichten uitwisselt met Nederlandse overheidsorganisaties.
Let op: Voor algemeen gebruik van de Berichtenbox heeft u eHerkenning van minimaal betrouwbaarheidsniveau 2+ nodig. Voor het inschrijven in het handelsregister via de Berichtenbox is eHerkenning niveau 4 verplicht.