Tentoonstelling toont ondernemerschap in Station88 en op Tilburg University
Nogal wat ondernemers in de stad hebben een opleiding aan de Tilburgse universiteit gevolgd. Grotere IT-bedrijven in de binnenstad bijvoorbeeld, maar ook advocatenkantoren en diverse start ups in de zakelijke dienstverlening in de regio hebben leidinggevenden en medewerkers met een academische achtergrond. Dat blijkt uit de tentoonstelling Expo 88 –Heart for Business die vanaf 1 maart te zien is op de universiteit (Cobbenhagengebouw) en in Station88, het nieuwe Huis voor Ondernemerschap en Innovatie in de Spoorzone dat op 1 maart de deuren opent.
De universiteit moedigt ondernemerschap op steeds meer manieren aan. Er wordt onderwijs verzorgd op het gebied van ondernemerschap door het Tilburg Center for Entrepeneurship, er is ondersteuning voor student-ondernemers en er worden diverse evenementen georganiseerd. Organisaties als Starterslift, waarin de universiteit deelneemt, begeleiden ondernemers met een universitaire of hbo-achtergrond in de regio. Sinds de start in 2011 heeft Starterslift bijna 600 bedrijven op weg geholpen, werken bij die bedrijven zo’n 900 mensen en is de bijdrage aan de regionale economie tegen de 200 miljoen euro. Nogal wat ondernemers in stad en regio volgden hun opleiding aan de universiteit of een hbo-instelling. Bedrijven die al wat langer bestaan, zoals Datacon, Indicia (beiden in de IT-sector) of advocatenkantoor KZO|013, maar ook betrekkelijke nieuwkomers als FLOW a.i., RAAS koeriers of modellenbureau Frisse Koppen.
Ondernemers in beeld
De tentoonstellingen in het nieuwe huis voor ondernemerschap en op de universiteit laten diverse innovatieve ondernemers zien, zowel in de stad als in de regio Hart van Brabant. Fotografen Erik van der Burgt en Tommy de Lange brachten 20 ondernemers in beeld, vooral in het voor Tilburg en de regio zo kenmerkende midden- en kleinbedrijf. Niet alleen ondernemers die aan de universiteit studeerden, maar ook familiebedrijven als Ketelaars, De Bont (installatietechniek), café het Elfde Gebod, Hostel ROOTS, waar de universiteit vaak kamers huurt en klassiekersbedrijf Ooto uit Berkel-Enschot.
Ook zijn er portretten te zien van bedrijven met een eigenaar van buitenlandse komaf en bedrijven die in hun begin zijn ondersteund door ondernemersadviseurs in de regio. Tilburg, zo blijkt, is een stad van makers, met een goed ondernemersklimaat waarin kennis, data, arbeid, talent, creativiteit en diversiteit de boventoon voeren. “Hier adem ik vrij en voel ik mij gelukkig”, zei koning Willem II ooit over Tilburg.
Ondernemende studenten
Op de tentoonstelling, die tot 1 juni (dagelijks, niet in de weekeindes) te zien zal zijn, is ook een groepsportret opgenomen van ABC, de Academic Business Club, studenten die ondernemerschapsonderwijs volgen en vaak zelf een bedrijf willen beginnen. Voor studenten als zij start waarschijnlijk in september 2019 aan de universiteit een nieuwe bacheloropleiding: Entrepreneurship & Business Innovation. Uit onderzoek komt naar voren dat de behoefte aan ondernemers en ondernemende mensen in de komende decennia alleen maar zal groeien. De nieuwe opleiding speelt daar op in; het bedrijfsleven en de overheid zullen bij het onderwijs een rol gaan spelen.