Als u reizen, vakanties of timesharing verkoopt, moet u duidelijk zijn over wat u voor welke prijs verkoopt. Lees meer.
Als u reizen, vakanties, reisdiensten of timesharing verkoopt, moet u duidelijk zijn over wat u precies verkoopt en tegen welke prijs.
Regels voor verkoop reizen
U moet uw klant duidelijk informeren over wat u precies voor welke prijs verkoopt. Let erop dat bijvoorbeeld de volgende zaken duidelijk zijn:
- voor hoeveel personen het bedrag geldt
- wat de klant voor het bedrag allemaal krijgt
- als u een aanbieding doet, moet uw klant ook voor dat bedrag kunnen boeken
- bijkomende kosten waarvan u de hoogte weet moeten in de prijs zijn opgenomen (bijvoorbeeld administratiekosten of toeslagen)
- bijkomende kosten, ook als u de hoogte nog niet weet
- verwerk de kosten van de betaalwijze in de prijs
Regels voor pakketreizen
Een pakketreis is een pakket met minimaal 2 reisdiensten zoals vervoer, hotel of een huurauto. De pakketreis duurt minimaal 24 uur of heeft minstens 1 overnachting. U moet bij de verkoop van een pakketreis:
- garantiemaatregelen nemen voor het geval dat u failliet gaat (bijvoorbeeld een reisgarantiefonds)
- duidelijk en in begrijpelijke taal uw klanten informeren over wat zij krijgen en dit in een reisovereenkomst zetten
- zorgen dat de pakketreis verloopt zoals afgesproken en zoals de klant mag verwachten
Regels voor gekoppelde reisarrangementen (GRA)
Verkoopt u gekoppelde reisdiensten (bijvoorbeeld vliegticket en hotel)? Dan heeft uw klant een gekoppeld reisarrangement (GRA). Een GRA is niet hetzelfde als een pakketreis, omdat de reisdiensten apart worden afgesloten en betaald. Voor een GRA gelden daarom niet dezelfde regels. U moet uw klant duidelijk vertellen dat het om een GRA gaat. Als u dat niet doet, gelden wel de regels voor pakketreizen (behalve de regels over prijswijzigingen).
Verkoop losse accommodaties en vliegtickets
Als u losse accommodaties of vliegtickets via de telefoon of via internet verkoopt, moet u zich houden aan de regels voor telefonische verkoop (telemarketing) en onlineverkoop.
Regels voor lange vakantiecontracten (timesharing)
Verkoopt u een lang vakantiecontract (langer dan 1 jaar)? Dat kan bijvoorbeeld een contract zijn waarmee:
- een klant ieder jaar een periode in een accommodatie (bijvoorbeeld een vakantiehuis) in de EU kan verblijven (timesharing)
- een klant met korting een accommodatie in de EU kan boeken (hotelkaarten of van vakantieclubs)
U moet vooraf de klant duidelijk laten weten wat zijn rechten zijn en welke diensten in de prijs zijn opgenomen. De klant heeft een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. U moet uw klant het standaardinformatieformulier en een herroepingsformulier uit de Europese Richtlijn laten ondertekenen.