Gemeente Tilburg en Citymarketing roemen Crossyn als ‘Impactmaker van het kwartaal’
Partner Crossyn bouwt sinds 2016 met succes aan een ecosysteem van “Smart driving solutions”. Met krachtige partners als Interpolis, Nationale Nederlanden, Shell, BMW, Aon en Bovag ontwikkelen ze innovatieve diensten en producten onder white label (dus niet onder eigen merknaam). Dit kan nergens anders zo goed als in Tilburg volgens Erik Kamps, oprichter en CEO. Het bedrijf, dat hij samen leidt met Inge Wirken (COO), telt inmiddels 28 werknemers en opereert vanuit Gebouw88 in hartje Spoorzone Tilburg. Door het verzamelen van data en het toepassen van datamining voorziet Crossyn verzekeraars, fleets en dealergroepen van essentiële informatie om efficiënter en effectiever te werken. Maar ook om vervoer duurzamer te maken. Een mooie missie dus. Vanwege de impact die ze hiermee maken is Crossyn uitgeroepen tot Impactmaker van het kwartaal*.
Wethouder Berend de Vries (economie) reikte als erkenning een miniatuur social sofa uit tijdens een bezoek aan Crossyn op 13 december jl. “Crossyn is met recht een ‘Living Lab’. Ze geloven dat innovatieve diensten en producten zich ontwikkelen vanuit krachtige partnerships en Tilburg heeft hier het perfecte DNA voor. Het combineren van data zorgt voor nieuwe inzichten en informatie, ook op het gebied van duurzaamheid. De mogelijkheden van artificiële intelligentie en data zijn legio als stad en als provincie. Dat is precies waar onze stad zich dankzij initiatieven zoals MindLabs steeds sterker in profileert, met name in de Spoorzone. We zien Crossyn dan ook als een mooie voorbeeldcase van bedrijven die we hier graag gevestigd zien.”
Kruisverbanden leggen
De naam Crossyn komt van het kruisen (to cross) en kruisverbanden leggen (data). “Dus Crossyn vertegenwoordigt eigenlijk een beetje de roots van Tilburg”, vertelt Erik. Plan-T is de volgende stap, we groeien hier (Gebouw 88 red.) uit onze jas, we willen meer ruimte.”
De ambitie is een Europese marktspeler te worden, met Aon is getekend om Europa in te gaan. “We willen vooral veel toegevoegde waarde bieden, waarbij de techniek een middel is, geen doel”, duidt Erik. “We kijken naar doelgroepen en wat we kunnen doen voor verzekeraars, fleets en dealers om die toegevoegde waarde te brengen, bijvoorbeeld op het gebied van voorspellen van onderhoud of Co2 reductie. Zo zijn we met Shell bezig hoe je berijders kunt helpen de Co2 te reduceren en brengt Interpolis een verzekeringsproduct, Slim op weg hulp, waar wij nauw bij betrokken zijn.”
Klein plantje
Erik is een bekende in Tilburg en schuift zijn trots voor Midden-Brabant niet weg: “Als je een klein plantje hebt, kun je het in Tilburg laten groeien. In een andere stad sta je altijd iemand in de weg. De kleinschaligheid (de aanwezigheid van MKB) is de reden dat er heel goed wordt samengewerkt hier, er is geen dominantie. Met grote spelers krijg je afhankelijkheid. Op het moment dat je dat niet hebt, ben je veel opener. Hier zie je dit in alles. Dat is typerend voor deze regio en dat past helemaal in de economie die we nu hebben. In Tilburg scrummen we al jaren en agile zijn we van nature. We mogen echt trots zijn dat we uit Tilburg komen. De platte structuren hier maakt dat wij dingen kunnen doen die elders niet kunnen. Hierdoor zal ik altijd hier blijven zitten.”
*Impactmaker wordt uitgereikt door de gemeente Tilburg en Make it in Tilburg (Citymarketing Tilburg). Het initiatief staat ieder kwartaal stil bij een Tilburgse onderneming die onderscheidend is door innovatie, creativiteit en ondernemerschap. Zij zijn de ondernemers in Tilburg die impact maken, binnen en buiten de stadsgrenzen.
Fotobijschrift: Wethouder Berend de Vries overhandigt een social sofa aan Erik Kamps.