Het was meteen alle hens aan dek, toen ik, August de Vocht, in maart van dit jaar startte als directeur van Station88. De coronacrisis was in alle hevigheid voelbaar. En dan heb ik het in de eerste plaats over de ondernemers, zzp’ers, starters en student-ondernemers in Midden-Brabant die Station88 met zijn partners en netwerk voorziet van kennis en ondersteuning. Alle hens aan dek. Maar voor mij gold ook ‘met m’n neus in de boter gevallen’. Nog dichter bij onze ondernemers gaan staan en snel schakelen, dat werd de uitdaging. Binnen de kortste keren hadden we onze infographic online staan, waarmee we ondernemers op het juiste spoor zetten naar ondersteuning, regelingen en hulp. Daar oogstten we ook landelijk lof mee. We gingen online met ons aanbod van Eerste Hulp Bij Ondernemen. Een team van specialisten helpt ondernemers met vraagstukken die het gevolg zijn van corona. Onze webinars en kennisvideo’s zijn afgestemd op de actualiteit. Bijzonder waren en zijn onze ‘roer om filmpjes’. Verhalen van ondernemers die het in coronatijd over een andere boeg gooien; recht uit het Tilburgse en Midden-Brabantse ondernemersleven gegrepen. Een fotograaf die opdrachtgevers thuis op anderhalve meter gaat fotograferen, een bloemenkweker die een drive-in voor zijn klanten regelt, een bedrijf dat met zijn medewerkers een collega te hulp schiet. Snel schakelen is ook veel ondernemers gegeven.
Mentale kracht en weerbaarheid
Veerkracht en creativiteit zijn voor een ondernemer belangrijke wapens in zijn strijd tegen de gevolgen van een crisis. Je ligt wakker van dalende omzetcijfers of van de gedachte afscheid van medewerkers te moeten nemen. En toch mag je niet verlammen. Dus komt het aan op mentale kracht en weerbaarheid. Je kunt nog zoveel bedrijfsadviseurs en financiële coaches op de been brengen, maar ondernemers zijn zeker zo gebaat met de hulp van een mental coach of psycholoog. De mentale kant van het ondernemen verdient sowieso veel meer aandacht, ook los van corona. Daar maak ik me met Station88 sterk voor: het verbreden van ons inspiratie- en kennisnetwerk. Ondernemers moeten niet alleen goed in hun opdrachten zitten, maar ook goed in hun vel. Ondernemen is ook lol hebben in je onderneming. Zodat je als het ware vanzelf de energie opbrengt om te innoveren, samen te werken en naar creatieve oplossingen van problemen te zoeken.
Op tijd de ‘WHY-vraag’ stellen
De coronacrisis dwingt veel ondernemers om nog eens goed stil te staan bij de WHY van hun bedrijf. Wat was ook alweer mijn drive om hiermee te beginnen? Welke stip had ik op de horizon en heb ik die nog steeds? En vooral, welke toegevoegde waarde wil ik leveren en waarin wil ik me onderscheiden? Of je het nu leuk vindt of niet, het is best waardevol om dit soort fundamentele vragen nog eens aan jezelf te stellen. Ik heb persoonlijk hetzelfde gedaan, voordat ik bij Station88 aan een nieuw avontuur begon. Iedere ondernemer heeft het nodig om van tijd tot tijd bij zichzelf te rade te gaan en om nieuwe stappen te zetten. Daar kun je alleen maar van groeien. Ook bij Station88 hebben we de ‘WHY-vraag’ gesteld, toen de coronacrisis zich aandiende. We hebben onze kernwaarden kritisch tegen het licht gehouden, zodat we voor ondernemers deuren kunnen openzetten naar het netwerk en de kennispartners waarmee zij het beste geholpen zijn. En zodat we sprekers en inspiratoren aan ons kunnen binden waarvan ondernemers zeggen ‘daar wil ik bij zijn’. Eigenlijk zouden we aan onze ‘roer om’ filmpjes nog een filmpje over onszelf moeten toevoegen. ‘We kunnen altijd nog beter’ zou de titel kunnen luiden.
Leren van corona
Ik ben blij verrast door de creativiteit die veel ondernemers juist in deze moeilijke tijd weten op te brengen. Ook de onderlinge samenwerking laat zien dat bedrijven zich niet zomaar uit het veld laten slaan. Ik noem dit de positieve kant van de coronamedaille. Net zoals het toenemende thuiswerken. Niet permanent, maar bijvoorbeeld twee dagen per week. Dat zorgt voor een betere balans tussen werk en privé. Wat mij betreft gaan werkgevers die vrijheid bieden en weten werknemers die vrijheid te nemen. Er valt van deze tijd veel te leren. Laten we dat doen en laten we vooral elkaar blijven inspireren. Ik nodig ondernemers van harte uit om contact op te nemen met Station88. Ze kunnen bellen naar (013) 303 41 02 en alvast een kijkje nemen op www.station88.nl. Ik beveel onze kennisleveranciers en inspiratoren en hun kennis- en inspiratiesessies van harte bij ze aan.
Tekst: Redactie Rabo & Co strategisch partner Rabobank Tilburg e.o.
Fotocredits: Neven fotografie
Nieuwsgierig naar de gehele editie van Rabo & Co? Kijk hier.