Als iemand interesse heeft om uw bedrijf te kopen, wil hij weten wat hij krijgt voor zijn geld. Met een verkoopmemorandum helpt u hem op weg.
Doel van het verkoopmemorandum
Het doel van een verkoopmemorandum is om een kandidaat-koper voldoende inzicht te geven in uw bedrijf en de waarde ervan. In dat geval heeft hij aan de globale bedrijfsinformatie uit de profielschets niet genoeg. In het verkoopmemorandum beschrijft u onder meer de geschiedenis van uw bedrijf, de reden waarom u het bedrijf verkoopt, de organisatiestructuur en de financiële situatie.
Inhoud van het verkoopmemorandum:
- introductie
- samenvatting van het memorandum
- geschiedenis en achtergrond van uw onderneming
- informatie over uw producten en diensten
- beschrijving van de markt
- productiegegevens
- organisatiestructuur en -cultuur
- financiële gegevens van uw bedrijf
- overige informatie, bijvoorbeeld of u een octrooi heeft.
Zorg voor een geheimhoudingsovereenkomst
Toon het verkoopmemorandum alleen aan serieus geïnteresseerde kandidaat-kopers en laat hen eerst een geheimhoudingsovereenkomst tekenen. Het verkoopmemorandum bevat namelijk veel informatie over uw bedrijf. Vraag advies van een deskundige bij het opstellen van een verkoopmemorandum.