Waar krijgt u mee te maken als u een webshop begint? Met dit stappenplan komt u snel te weten welke regels er gelden en welke mogelijkheden het online verkopen via een webwinkel u biedt.
1. Twee vliegen in een klap: inschrijven bij de KvK en aanmelden bij de Belastingdienst
Als u een webshop start, moet u deze inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). U hoeft zich niet apart aan te melden bij de Belastingdienst, dat doet de KvK voor u.
2. Registreer uw domeinnaam (internetadres)
Voor uw website kiest u een domeinnaam: uw internetadres. U vraagt deze aan bij een 'registrar'. Deze tussenpersoon dient voor u een registratieaanvraag in bij de organisatie die de domeinnamen beheert.
3. Stel algemene voorwaarden op
In de algemene voorwaarden neemt u bijvoorbeeld regels op over betaling, levertijd, garantie en geschillen. U kunt hiervoor de algemene voorwaarden algemene voorwaarden van Thuiswinkel.org gebruiken.
- Algemene voorwaarden
4. Bied duidelijke informatie op uw website
Uw website moet volledige duidelijkheid geven over de identiteit van uw bedrijf. Naast uw adresgegevens vermeldt u uw KvK-nummer en btw-nummer. Ook moet u uw klanten informeren over de prijs, kenmerken van het product, betalingswijze en levering, maar ook over het eventueel gebruik van cookies.
5. Beveilig de persoonsgegevens van uw klanten
U moet zorgvuldig omgaan met de persoonsgegevens van uw klanten. Persoonsgegevens van uw klanten moet u onder andere beveiligen tegen verlies of diefstal. Vraag uw webhostingbedrijf naar beveiligingsmogelijkheden.
6. Zorg dat uw klanten veilig kunnen betalen
U ben verplicht ervoor te zorgen dat uw klanten veilig kunnen betalen. Dat kan via een beveiligde internetverbinding.
7. Stuur een schriftelijke bevestiging van de bestelling
U moet uw klant een schriftelijke bevestiging van de bestelling sturen met daarin uw algemene voorwaarden, garantiebepalingen en adresgegevens. Dit moet uiterlijk bij de levering gebeuren.
8. Vraag vooraf toestemming aan uw klant voor het sturen van reclame via e-mail
U mag niet ongevraagd digitale reclame via e-mail of mobiele telefoon naar burgers of bedrijven sturen. Personen moeten hiervoor van tevoren toestemming hebben gegeven.
9. Verkoopt u alcohol en/of tabak? Houd rekening met bepaalde regels
Sterk alcoholhoudende dranken mag u alleen via een webshop verkopen als u een slijterij- of drank- en horecavergunning heeft. En ook aan het online verkopen van tabakswaren zijn regels verbonden.
Dit stappenplan is een richtlijn. Een aantal stappen kunt u gelijktijdig uitvoeren. Mogelijk heeft u nog andere verplichtingen.
10. Webinar Starten met een webshop
Bekijk het webinar Starten met een webshop waarin u tips en ervaringen krijgt om een webshop te beginnen.
Tips bij het starten van een webshop
- Begint u een webshop aan huis? Dan moet u dit meestal bij de gemeente melden. Als het om een huurwoning gaat, moet u ook toestemming vragen aan de verhuurder van het pand.
- Als u een website laat bouwen, mag u deze alleen zelf wijzigen als u het auteursrecht heeft. Bij voorkeur moet de ontwerper verklaren geen gebruik te maken van zijn persoonlijkheidsrechten. Maar u kunt ook werken met een gebruikslicentie.
- Elke winkel heeft reclame nodig, ook een webwinkel. Dit kan door gebruik te maken van onder andere social media (zoals Facebook, Twitter en LinkedIn), (zoekmachine-) marketing en (online)adverteren.
- Als u verkoopt aan klanten buiten Nederland of vanuit het buitenland, krijgt u te maken met regels voor verkoop over de grens, zoals export- en importregels, btw en leverings- en verkoopwaarden.
- Weeg de na- en voordelen van een webshop tegen elkaar af. U heeft minder persoonlijk contact, er is veel concurrentie en een webwinkel is arbeidsintensief. Maar er zijn ook voordelen. U bespaart kosten op een winkelpand, uw afzetmarkt is niet plaatsgebonden en u heeft ruime openingstijden (24 uur).
Meer informatie
- Regels voor webwinkels (ACM)
- Internetondernemers (Belastingdienst)
- Online ShopScan – Is de webshop OK? (ConsuWijzer)
- Detailhandel of internethandel? Download de brochure 'Internethandel, keuze in beleid en vertaling in bestemmingsplannen'