Nieuwe vrachtwagens en bussen moeten een digitale tachograaf hebben. Bekijk hier de regels die voor u gelden.
Nieuwe vrachtwagens, bussen en lichtere bedrijfsvoertuigen moeten een digitale tachograaf hebben. De digitale tachograaf registreert onder meer rij- en rusttijden, snelheid en afgelegde afstand. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert deze gegevens tijdens inspecties.
Wanneer is een digitale tachograaf verplicht?
Vrachtwagens en bussen die na 1 mei 2006 in gebruik zijn genomen, moeten een digitale tachograaf hebben. Het gaat om:
- bussen voor meer dan 8 personen (de bestuurder niet meegerekend)
- voertuigen inclusief aanhangers met een toegestane maximumgewicht (eigen gewicht plus het maximale laadvermogen) van meer dan 3.500 kg
- lichte bedrijfsauto's in de klasse N1 (bestelauto) of M1 (een personenauto) die met aanhanger en lading meer dan 3.500 kg wegen
Smart Tachograaf
Vrachtwagens en bussen die vanaf 15 juni 2019 voor het eerst worden geregistreerd (op kenteken worden gezet) moeten een Smart Tachograaf hebben (2generatie digitale tachograaf).
Smart Tachograaf type 2
Vanaf 21 augustus 2023 is de Smart Tachograaf type 2 (SMT2) verplicht voor nieuw geregistreerde vrachtwagens. In vrachtwagens voor internationaal vervoer moet de bestaande tachograaf vervangen worden door de SMT2. Dit gebeurt in stappen:
- vrachtwagens met een analoge of digitale tachograaf moeten een SMT2 hebben op 31 december 2024
- vrachtwagens met een Smart Tachograaf 1 moeten een SMT2 hebben op 19 augustus 2025.
Analoge tachograaf
Is uw voertuig vóór 1 mei 2006 in gebruik genomen? Dan is een analoge tachograaf voldoende.
Tachograaf niet verplicht
Soms hoeft u geen tachograaf te hebben. Dan geldt er een vrijstelling:
- vrijstelling voor Nederland
- internationale vrijstellingen voor alle EU-landen plus IJsland, Noorwegen, Zwitserland en Liechtenstein
U hoeft een vrijstelling niet aan te vragen. U moet bij controle wel laten zien dat u voldoet aan de voorwaarden voor de vrijstelling.
Registratieplicht ook zonder tachograaf
Als een tachograaf niet verplicht is voor uw voertuig, dan bent u alsnog volgens de arbeidstijdenwet verplicht om de rij- en rusttijden van uw chauffeur bij te houden op papier of in de computer. U mag zelf weten hoe u deze tijden bijhoudt. De Inspectie moet kunnen controleren of u zich aan de wet houdt.
Tachograafkaart aanvragen
U heeft een tachograafkaart nodig om een digitale tachograaf of Smart Tachograaf te gebruiken. U kunt de tachograaf aanvragen bij Kiwa Register.
Er zijn verschillende tachograafkaarten:
- Bestuurderskaart voor bestuurders in een Nederlandse bus of vrachtwagen
- Tijdelijke bestuurderskaart voor chauffeurs van buiten de EU/EER
- Bedrijfskaart voor transportondernemers
- Werkplaatskaart voor installateurs
Gegevens downloaden en bewaren
U moet de gegevens uit de digitale tachograaf minstens 1 keer per 90 dagen downloaden. U moet de bestuurderskaart minimaal 1 keer per 28 dagen downloaden. Deze gegevens moet u minstens 1 jaar bewaren.
Landcode invoeren bij de grensovergang
Gaat u als vrachtwagenchauffeur over een landsgrens binnen de EU? Dan moet u het land dat u binnenrijdt met de hand opslaan in de tachograaf. U doet dit op de grens of op de eerst mogelijke stopplaats voorbij de grens. De Smart Tachograaf type 2 registreert automatisch wanneer u een grens overgaat.