Je grenzen als ondernemer verleggen
Innovatie is vaker de vrucht van samenspel dan van een soloactie. Producten en diensten worden steeds complexer, wat vraagt om meer expertise. Door middel van open innovatie en co-creatie kun je als ondernemer je grenzen verleggen en in samenwerking met andere partijen sneller en slimmer je innovatie realiseren.
Ondernemers die werk willen maken van open innovatie, kunnen zowel voor als tijdens de uitvoering baat hebben bij een aantal praktische wenken. Onderstaande lijst dient als een soort spoorboekje.
Stel je open voor externe invloeden
- Betrek in een vroeg stadium de relevante afdelingen erbij. Bundel intern al snel de krachten.
- Vraag klanten gedurende een langere periode mee te denken over het innovatievraagstuk.
- Daag medewerkers uit meer ondernemend te worden en faciliteer mensen met goede ideeën.
Help het toeval een handje
- Analyseer je netwerk eens grondig. Wie bevinden zich 'aan de randen' van je netwerk en kunnen je introduceren in 'andere werelden'? Wat ontbreekt er in je netwerk?
- Ga eens naar een vakbeurs die niet binnen je huidige corebusiness valt.
- Ga via internet, bijvoorbeeld LinkedIn, eens op zoek naar een expert en stel een vraag.
Geven en nemen
- Hoe ga je nu om met intellectueel eigendom?
- Hoe zou dat anders kunnen? Ga eens naar Creative Commons.
- Welke ideeën, concepten of intellectueel eigendom heb jij op de plank liggen waar andere ondernemers iets mee kunnen? Zijn er mogelijkheden tot een licentiedeal?
Zeg wat je doet en doe wat je zegt
- Maak resultaten merkbaar in plaats van meetbaar. Dat geeft een impuls aan nieuwe initiatieven en vergroot de betrokkenheid van medewerkers en klanten.