Voor chauffeurs van vrachtwagens en touringcars gelden maximale rijtijden en verplichte rusttijden. Lees meer.
Bent u chauffeur op een vrachtwagen, OV-bus of touringcar? Of heeft u als transportbedrijf chauffeurs voor u werken? Dan moet u zich voor ritten binnen Europa houden aan regels voor rijtijden en rusttijden in het wegvervoer.
Chauffeurs mogen niet te lang rijden en moeten regelmatig pauzes en rust nemen. Een tachograaf in het voertuig legt de rij- en rusttijden vast. Inspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de politie controleren of chauffeurs zich aan de regels houden.
Maximale rijtijden
Truckers en touringcarchauffeurs moeten zich houden aan:
- een maximale totale rijtijd: de totaal bij elkaar opgetelde tijd per dag, per week en per 2 weken dat zij de vrachtwagen of bus besturen
- een maximale ononderbroken rijtijd: de totale gereden tijd tussen 2 pauzes in. Of tussen een rusttijd en een pauze in.
Heeft u chauffeurs in dienst? Dan moet u het werk zo indelen dat de chauffeur 1 keer in de 4 weken terug kan naar zijn woonplaats of vaste standplaats. Lees meer over de regels voor rijtijden in het wegvervoer.
Verplichte rusttijden
Chauffeurs moeten iedere dag en iedere week rust nemen. In deze periode mag de chauffeur niet werken of beschikbaar zijn voor de werkgever. De chauffeur kan zijn tijd zelf vrij invullen.
Rust in een passend verblijf
Chauffeurs moeten de normale wekelijkse rust nemen in een passend verblijf. Dat verblijf is gendervriendelijk en heeft geschikte slaapmogelijkheden en sanitaire voorzieningen. Als werkgever moet u dit betalen. Chauffeurs mogen dus niet rusten in hun cabine. Een uitzondering geldt voor de verkorte wekelijkse rust. Lees meer over de regels voor rusttijden in het wegververvoer
Nachtwerk en nachtdiensten
Beroepschauffeurs die ’s nachts rijden, moeten zich houden aan de regels voor nachtwerk. Het gaat hierbij om alle vervoer van personen of goederen, behalve taxivervoer. Voor sommige soorten nachtwerk gelden andere regels. Bijvoorbeeld voor het over de Nederlandse grens brengen van bloembollen, planten, groente en fruit. Ook zijn sommige werkzaamheden vrijgesteld van de regels van nachtwerk, zoals het vervoer van levende dieren en post(pakketten).
Tachograaf meet rij- en rusttijden
Een tachograaf is een instrument dat de rij- en rusttijden automatisch meet en vastlegt. Nieuwe vrachtwagens en bussen moeten een slimme tachograaf hebben. Oudere voertuigen (van voor 1 mei 2006) mogen nog werken met een analoge tachograaf. Soms is een tachograaf niet verplicht. In dat geval moet u de werktijden en rusttijden van uw chauffeur bijhouden op papier of in de computer.