Biedt uw bedrijf een online tussenhandeldienst aan, zoals een online platform, marktplaats, of social mediadienst? Dan moet uw dienst voldoen aan de regels van de Europese Digital Services Act (DSA), de digitaledienstenverordening. De DSA stemt de regels voor de verschillende soorten tussenhandeldiensten op elkaar af. Dat maakt de regels duidelijker voor dienstverlener en gebruiker.
Wat is een tussenhandeldienst?
U bent aanbieder van een online tussenhandeldienst als uw online dienst op verzoek van de gebruiker informatie opslaat of doorgeeft aan andere partijen. Volgens de DSA zijn er verschillende tussenhandeldiensten:
- mere conduit (doorvoer) diensten: geven gebruikers toegang tot het internet en de mogelijkheid om gegevens te sturen en te ontvangen zonder dit zelf op te slaan. Denk aan internetproviders, VPN’s en VoIP-beldiensten
- caching-diensten: laten gebruikers communiceren en slaan daarbij gebruikersinformatie op (denk bijvoorbeeld aan het gebruik van cookies)
- onlinezoekmachines: helpen gebruikers bij het zoeken naar informatie op internet
- hostingdiensten: slaan op verzoek van de gebruiker gegevens op, zoals bij webhosting, videohosting, of sociale netwerken
- onlineplatforms: hostingdiensten die op verzoek van de gebruiker informatie opslaan en actief verspreiden, zoals B2C-marktplaatsen, sociale netwerken en appstores
- B2C-onlinemarktplaatsen: onlineplatforms waarbij bedrijven en consumenten op afstand een overeenkomst kunnen sluiten
Sommige tussenhandeldiensten horen bij meer dan 1 categorie. De DSA legt aanbieders van tussenhandeldiensten verschillende regel op, maar niet elke regel geldt voor elke soort tussenhandeldienst.
Regels voor tussenhandeldiensten
De regels van de DSA verschillen per categorie van de tussenhandeldienst. De regels voor het aanbieden van online diensten zijn er op gericht om de 4 hoofddoelen van de DSA in Nederland te bereiken:
- aanpakken van illegale inhoud
- beschermen van minderjarigen
- gebruikers moeten bezwaar kunnen maken
- betrouwbare B2C-marktplaatsen
De Europese Commissie controleert of zeer grote platforms en zoekmachines zich aan de regels houden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt samen met de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) toezicht op tussenhandeldiensten die gevestigd zijn in Nederland.
Verplichte contactmogelijkheden
De aanbieder van een online tussenhandeldienst moet een kanaal hebben voor directe communicatie met de lokale autoriteiten van Europese lidstaten, de Europese Commissie, en de digitaledienstenraad. Daarnaast moet er een tweede kanaal zijn waarmee gebruikers makkelijk contact kunnen opnemen als zij bijvoorbeeld bezwaar willen maken.