Hoe pakt u dat aan?
U heeft een sterk idee, uw plan is helder en uw bedrijf is er klaar voor. U kunt de markt op. Maar met uw product in de schappen is het innovatieproces nog niet klaar. U moet het productieproces verbeteren, zodat u (meer) winst gaat maken.
Marktonderzoek doen
Een goed idee is het halve werk. Maar om van uw idee een bedrijf te maken, heeft u klanten nodig. Door een marktonderzoek te doen, ziet u of uw plannen haalbaar zijn.
Kostprijs berekenen
Kostprijsberekening biedt inzicht in de werkelijk gemaakte kosten en omzet van uw bedrijf. Hoe werkt het precies? Wat zijn de meest gebruikte methoden? Lees meer over hoe u de prijs van uw product bepaalt.
Uw innovatie introduceren
Het is niet het goede product dat zichzelf verkoopt, maar het bedrijf dat zijn klant begrijpt. Zowel marketing als verkoop is een vak apart. Maar om winst te maken moet uw innovatie de markt op. Hoe en aan wie wilt u het verkopen? Welke strategie kiest u en welke markt? Misschien wilt u de grens over met uw product? En welk land kiest u dan? Start al vroeg in het innovatieproces met marktonderzoek en het maken van een marketingplan. Liefst nog eerder dan, of op zijn minst tegelijkertijd met, de productontwikkeling.
Ondanks uw inspanningen is succes niet gegarandeerd. Jaarlijks zien heel wat ondernemers hun product of dienst ten onder gaan. Soms komt dat door de innovatie zelf. En soms door het gebrek aan kennis over marketing en verkoop. Er zijn tal van redenen waarom succes uitblijft. Met een goede voorbereiding verkleint u dit risico.
Uw product beschermen
Eindelijk is het dan zo ver. Uw product is uitontwikkeld. U begon met een idee en u heeft dat omgezet in een tastbaar product, klaar voor de markt. Maar heeft u wel gedacht aan bescherming van uw product? En welke bescherming is dan de juiste? Kiest u voor octrooi, model of merk? Of misschien een combinatie van beschermingsvormen?
De mogelijkheden voor u op een rijtje gezet:
- Wanneer vraagt u octrooi aan?
- Wat is belangrijk bij een octrooiaanvraag?
- Krijgt u last van het octrooi van een ander?
- Merkenrecht
Beschermd blijven
U heeft uw idee beschermd met een octrooi. Maar met uw product op de markt heeft u weer nieuwe vragen over octrooibescherming. Hoe lang is uw octrooibescherming geldig? Wat moet u doen als een ander uw product namaakt? Hoe vraagt u octrooi aan voor het buitenland? Maar vooral… hoe verdient u geld met uw octrooi?
- Bescherming in Nederland en het buitenland
- Wat kunt u doen tegen namaak?
- Geld verdienen met uw octrooi
Verbeteren van uw proces en product
Na lancering van uw product of dienst blijft u er nauw bij betrokken. Zorg dat u goed zicht heeft op de productie, verkoop, levertijd, service en uw winstmarge. Kunt u deze bestaande processen verbeteren? Stel uzelf altijd de volgende vragen:
- Wat zijn de zwakste schakels binnen inkoop, productie, logistiek en automatisering?
- Welke verbetering heeft het meeste effect?
- Welke activiteiten of materialen bepalen (het sterkst) de kostprijs?
- Wie bepalen de snel- en doelmatigheid van het proces? Mensen, teams of machines?
- Wat kunnen medewerkers bijdragen aan het herinrichten van processen?
Met de antwoorden maakt u een verbeterplan. Bepaal wat u gaat verbeteren en schat de effecten in. Het plan maakt inzichtelijk of u bijvoorbeeld het voorraadbeheer of het productieproces anders moet inrichten voor een zo goed mogelijk resultaat.
Uw marketing bepalen
Marketing is de kunst om klanten voor úw bedrijf te laten kiezen. Maar marketing is meer dan een promotiepraatje of een uitgekiende reclamecampagne. Wat komt er allemaal bij kijken?
- In uw marketingstrategie beschrijft u hoe u de marketing van uw bedrijf wilt aanpakken.
- Vaak doet u vooraf een marktonderzoek. Op basis van deze uitkomsten kunt u een sterkte-zwakte analyse maken van uw bedrijf.
- Vertel op de juiste wijze waarom u beter bent dan andere ondernemers. Gebruik hiervoor het Propositiehuis model.
- Marketing is op een winstgevende manier producten of diensten te vermarkten. Aan het begin van elke innovatie staat de markt. Hoe pakt u die marketing aan?
Netwerken kan u concreet iets opleveren.
Netwerken kan leiden tot nieuwe opdrachten of besparingen. Het is belangrijk dat mensen in uw netwerk weten wat u doet. Iemand die u hebt ontmoet op een netwerkborrel kan u zo bijvoorbeeld maanden later vragen om een website te bouwen. Hoe kunt u netwerken?