Verkoopt u aan een consument een product of dienst maar heeft hij spijt? Lees hier of u geld terug moet geven.
Een klant heeft een product of dienst bij u gekocht. Achteraf heeft hij spijt van zijn aankoop. In een aantal gevallen hebben consumenten een wettelijke bedenktijd. In de bedenktijd kan hij van de koop of het contract af. Dit heet herroepingsrecht of recht van ontbinding.
Wanneer heeft uw klant bedenktijd?
De consument heeft een wettelijke bedenktijd (zichttermijn) van 14 dagen als hij iets bij u koopt:
- via internet (webshop of onlineverkoopplatform)
- via de telefoon
- aan de deur voor € 50 of meer
- op straat voor € 50 of meer
- op een verkoopparty voor € 50 of meer
De bedenktijd start de dag na levering. U moet uw klant alle informatie over de bedenktijd geven of sturen. Ook moet u laten weten hoe de klant van de koop of het contract af kan. Doet u dat niet, dan wordt de bedenktijd langer.
Aankoopprijs en bezorgkosten terugbetalen
Bedenkt de consument zich binnen 14 dagen en stuurt of brengt hij het product binnen deze tijd terug? Dan moet u de aankoopprijs en de kosten voor de thuisbezorging van het artikel terugbetalen binnen 14 dagen na annulering van de aankoop. Als de consument slechts een deel van de bestelling terugstuurt, dan hoeft u de bezorgkosten niet terug te betalen. De klant hoeft u niet te laten weten waarom hij van de koop af wil.
U hoeft de terugzendkosten niet terug te betalen als u dat voor de verkoop laat weten. Heeft u voor de koop niet verteld dat de terugzendkosten voor de klant zijn? Dan moet u de terugzendkosten terugbetalen.
Wanneer heeft uw klant geen bedenktijd?
In een aantal situaties heeft de consument geen wettelijke bedenktijd. U moet dit bij de verkoop duidelijk aan uw klant vertellen. Bijvoorbeeld:
- u heeft een product op maat gemaakt
- bij producten die snel bederven
- als de verzegeling van een product is verbroken
- hygiënische producten uit de verpakking
- bij toegangskaartjes
In onder meer deze situaties hoeft u niet te vertellen dat er geen bedenktijd is:
- als u producten goedkoper dan € 50 verkoopt aan de deur, op straat, bij een demonstratie of verkoopparty
- voor een pakketreis
- de verkoop en verhuur van een huis
- bij een loterij
- verkoop op de markt
- als u wordt ingehuurd voor een bepaalde datum of bijvoorbeeld een spoedreparatie
Geen bedenktijd bij verkoop in winkel
Bij verkoop in een winkel geldt geen wettelijke bedenktijd. U kunt bedenktijd opnemen in uw algemene voorwaarden. U bent niet verplicht om producten te ruilen. Als de klant een product mag ruilen, moet u bij de verkoop duidelijk maken wat de voorwaarden zijn.
Geen bedenktijd bij verkoop aan ondernemers
De wettelijke bedenktijd van 14 dagen geldt niet als een ondernemer iets bij u koopt. Bij verkoop van goederen en diensten tussen bedrijven (business to business, B2B) gelden de algemene regels van koop. U zet in de algemene voorwaarden welke regels er gelden als uw zakelijke klant van de aankoop af wil.
Bedenktijd bij timesharing en vakantieclubs
Verkoopt u lange-vakantiecontracten zoals timesharing of een lidmaatschap van een vakantieclub voor langer dan een jaar? Dan moet u uw klant vooraf duidelijk informeren over de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. U moet uw klant het standaardinformatieformulier en een standaard herroepingsformulier uit de Europese Richtlijn laten ondertekenen.
Bedenktijd bij verkoop van financiële producten
Verkoopt u een financieel product? Uw klant mag meestal binnen 14 dagen de overeenkomst ontbinden. Dit moet schriftelijk, uw klant hoeft geen boete te betalen en geen reden te geven. Voor levensverzekeringen geldt een langere termijn van 30 dagen.
Heeft u een financieel product verkocht tijdens een adviesgesprek? En heeft u uw klant voor het gesprek geïnformeerd over de advieskosten? Als uw klant de overeenkomst ontbindt, mag u wel een factuur voor de advieskosten aan uw klant sturen.
Bedenktijd bij verkoop van woonhuis
Een koper kan afzien van de aankoop van een huis. Dit mag tot 3 dagen nadat de koper de ondertekende koopakte of een kopie daarvan heeft gekregen. Van de 3 dagen bedenktijd moeten minimaal 2 dagen werkdagen zijn. De koper hoeft de verkoper geen reden te geven of een vergoeding te betalen.
Bedenktijd bij digitale inhoud
Verkoopt u digitale inhoud die uw klanten online kunnen afspelen (streamen) of downloaden? U mag de bedenktijd laten vervallen. U moet dat uitleggen voor de verkoop, akkoord vragen, het akkoord bevestigen bij de aankoop en dan pas moet de klant kunnen afspelen of downloaden. Doet u dit niet, dan geldt de bedenktijd.