Uw klant betaalt niet op tijd. Hoe zit het met aanmanen, incassokosten en wettelijke rente? Lees het hier.
Als u producten verkoopt of diensten levert dan geldt vaak een betalingstermijn. Voor consumenten mag u de betalingstermijn zelf bepalen. Bij het leveren aan bedrijven en overheden (B2B) moet u zich houden aan de maximale betalingstermijnen.
Wettelijke betalingstermijn voor consumenten
Er is geen wettelijke betalingstermijn voor particulieren. U mag als ondernemer de betalingstermijn voor consumenten zelf bepalen. Dat moet wel een redelijke termijn zijn. U zet die betaaltermijn in het contract of de algemene voorwaarden.
Wettelijke betalingstermijn voor bedrijven
Voor de betalingstermijnen bij overeenkomsten tussen bedrijven gelden de regels van de Europese Richtlijn voor bestrijding van betalingsachterstand in het zakelijk verkeer:
- De maximale betalingstermijn voor bedrijven is 60 dagen, behalve voor grootbedrijven aan het mkb en als er iets anders is afgesproken in een contract.
- Een betalingstermijn van langer dan 60 dagen mag alleen als u kan laten zien dat hieraan geen nadelen zitten voor de koper en verkoper.
- Is er geen betalingstermijn overeengekomen? Dan is de betalingstermijn 30 dagen.
Wettelijk betalingstermijn voor grootbedrijven
Grootbedrijven moeten binnen 30 dagen betalen aan het midden- en kleinbedrijf (mkb) en zelfstandige ondernemers. Een betalingstermijn van langer dan 30 dagen mag alleen als u kan laten zien dat hieraan geen nadelen zitten voor de koper en verkoper.
Of uw bedrijf een mkb-onderneming is (het uitgangspunt is de individuele entiteit), hangt af van het aantal werknemers en de jaaromzet of het jaarlijkse balanstotaal.
Meldpunt achterstallige betalingen
Levert u aan grote bedrijven? En houden zij zich niet aan de afgesproken betaaltermijnen? U kunt (anoniem) melding doen bij het Meldpunt achterstallige betalingen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM verzamelt alle meldingen en geeft dit door aan het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
Wettelijke betalingstermijn voor de overheid
Overheden moeten facturen binnen 30 dagen na ontvangst betalen. Dat mag alleen in zeldzame situaties worden verlengd tot 60 dagen. De Rijksoverheid gebruikt de algemene inkoop- en leveringsvoorwaarden.
Uw klant betaalt niet
Heeft uw klant uw factuur niet of te laat betaald en u heeft wel geleverd? Dan heeft u recht op:
- een standaardvergoeding van minimaal €40
- een vergoeding voor gemaakte kosten zoals juridische kosten of incassokosten
- rente over de periode dat uw klant niet betaalt nadat de betalingstermijn is verlopen
Betalingsherinnering sturen
Als uw klant niet heeft betaald kunt u hem een aanmaning (betalingsherinnering) sturen. Als uw klant een consument is, moet u eerst een kosteloze aanmaning sturen. U rekent dan geen aanmaningskosten. Als uw klant een bedrijf is, bent u dit niet verplicht. U kunt dan de in uw algemene voorwaarden beschreven incassoprocedure volgen.
Incassokosten berekenen
Incassokosten zijn de kosten die u maakt om te zorgen dat uw klant betaalt wanneer hij dat niet doet. De hoogte van de incassokosten wordt bepaald door een percentage van het totaalbedrag. Hoe hoger dat bedrag is, hoe lager het percentage. Is uw klant een bedrijf? Dan kunt u in een overeenkomst hiervan afwijken. Als u geen overeenkomst heeft geldt de wettelijke regeling.
Wettelijke rente berekenen
Bij leveringen aan bedrijven en overheid geldt de wettelijke rente voor handelstransacties. Bij leveringen aan consumenten geldt de wettelijke rente voor niet-handelstransacties. U moet uw klant laten weten dat u wettelijke rente berekent zodra de betaaldatum vervalt. Bijvoorbeeld op uw factuur of in uw betalingsherinnering.