Software-startup Motivate focust op MKB-bedrijven in de maakindustrie. Het platform dat de startup ontwikkeld heeft monitort de effectiviteit van productieprocessen bij bedrijven. Bijvoorbeeld het meten hoe effectief machines draaien, waar een order op welk moment in het proces zich bevindt en de planningscontrole. Kortom, het automatiseren en monitoren van processen die doorgaans via whiteboards en excel-sheets worden bijgehouden.
Volgens founder en CEO van Motivate Frits van der Geest ligt de meerwaarde van de startup bij maakbedrijven binnen het MKB. Binnen die sector bevindt zich een grote groep die met dezelfde productie-uitdagingen zit. Frits: “Waar wij vooral mee zitten is hoe we deze groep als één kunnen identificeren en benaderen. Dus wie zijn ze, waar zijn ze en hoe bereiken we ze?” Perfecte hulpvragen om te stellen tijdens The Connection.
Een veelbelovend verhaal
Motivate is via Richard Heesen van Midpoint Brabant bij The Connection geïntroduceerd. “We kenden Richard al van een traject dat we bij Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij liepen. We weten wat we aan hem hebben. Het verhaal van The Connection klonk veelbelovend en bleek echt een leuk event om als startup aan deel te nemen. We hebben in het verleden vaker gepitcht en The Connection is totaal anders. Vooral veel ongedwongener”, aldus Van der Geest.
Volgens Van der Geest is de kracht van The Connection vooral de koppeling tussen de startup en de expertise die bij jouw specifieke hulpvraag past. Tijdens het event krijg je als deelnemer veel tijd om met elkaar te praten. “We hebben bijvoorbeeld een zeer inspirerend gesprek gehad met Interpolis over betrokkenheid en hoe zij de jeugd door middel van gamification en software in beweging krijgen. Dat is totaal iets anders, maar wel erg interessant. Overigens is onze hulpvraag niet volledig beantwoord. Wel hebben we leuke gesprekken gehad en ons platform vanuit verschillende invalshoeken met evenzo verschillende partijen kunnen bespreken. En dat is ook wat waard.”
De bedrijfsnaam Motivate is geworteld in ‘het motiveren’ van werknemers op de werkvloer. Frits: “Als een fabriek soepel en effectief draait, heeft dat effect op de motivatie van werknemers. Trots zijn op het succes en de flow van het proces zijn belangrijke ingrediënten voor een positieve werksfeer. En dat is weer goed voor het bedrijf én de werknemers.”
Uitdagingen delen
“De bijvangst is dat andere startups die tijdens The Connection aanwezig waren in dezelfde situatie zitten als wij. We delen dezelfde uitdagingen en kampen met dezelfde problemen. Dat schept een band. Los van de hulpvraag die je hebt, praat je dan bijvoorbeeld ook over het vinden van investeerders. Dergelijke ervaringen uitwisselen is boeiend. Daar leren we ook weer van”, aldus Frits.
Scherpere focus
Het team van Motivate heeft ruimschoots voor het event de tijd genomen om over de hulpvraag na te denken. Van der Geest: “Dat alleen al was waardevol en heeft ons aangezet tot verder denken. Tussen The Connection en nu hebben we een scherpere focus gekregen en zien we bewijs dat er in de markt vraag naar onze dienst is. The Connection heeft daar zeker een rol in gespeeld en voor meer focus op onze propositie gezorgd. En ook dat levert op. Een van onze klanten heeft dankzij onze ondersteuning de productiviteit met 31% zien verbeteren. Geholpen door ons inzicht in het productieproces en begeleiding via video-calls. Spin-off is er ook, want op basis van dat succes heeft onlangs nog een prospect bij Motivate getekend.”