Hoe dé circulaire kinderwagen tot stand komt
Deze zomer vond alweer de tweede editie van Startups for Society – The Connection plaats! Tijdens hét start-up event van Midden-Brabant werden 10 startups uit de regio bij Midpoint Brabant-partner Station88 uitgeroepen tot Rising Stars. Startups die impact maken op de samenleving hebben hier een streepje voor. Benieuwd hoe het nu met de deelnemers is? Dat vertellen ze je met trots in deze serie van 10 artikelen!
Een van de winnaars van The Connection is Hummingbird. Deze startup probeert de wereld van kinderwagens voorgoed te veranderen door de ontwikkeling van de circulaire kinderwagen. Sander van Holland, mede-oprichter van Hummingbird, vertelt over de fascinerende reis achter Hummingbird en de rol die The Connection speelde in hun ontwikkeling.
Van lineair naar circulair
Sander en zijn compagnon Lukas Wubben zijn al jaren werkzaam in de wereld van de kinderwagens. In een tijd waarin duurzaamheid steeds belangrijker werd, bundelden zij hun kennis om van een kinderwagen een circulair product te maken. Sander legt het uit: “Eigenlijk is een kinderwagen een lineair product. Die wordt geproduceerd, gebruikt en -als het een goede is- gaat hij nog twee á drie keer mee. Maar uiteindelijk wordt de wagen weer weggegooid. Doordat verschillende materialen aan elkaar verbonden zijn is een kinderwagen ook nog eens lastig te recyclen.”
Dat moet anders kunnen, dacht het tweetal. Zij ontwierpen de Hummingbird, een in alle opzichten duurzame kinderwagen, die aan het eind van zijn levensduur gerecycled kan worden. Maar het oog wil ook wat, en daarom is de kinderwagen tevens stijlvol en modern ontworpen, vertelt Sander. “Onze visie is dat duurzaamheid geen concessies met zich mee mag brengen. Dus het wordt een premium kinderwagen. Verder worden de onderdelen lokaal (binnen Nederland of de EU) en traceerbaar geproduceerd.”
Deelname aan The Connection
Sander blikt met plezier terug aan zijn deelname aan The Connection. “Wat ik mooi vond, is dat het heel informeel was. Je hoeft geen grote lange pitch voor te bereiden. Het is geen wedstrijd. Maar het is toch heel concreet doordat je een million dollar question mag voorleggen aan het netwerk van Midpoint Brabant, Tilburg University, Fontys, Avans, Braventure en de Gemeente Tilburg. En die vraag kan je natuurlijk zo concreet maken als je zelf wil.”
“Onze vraag was: ‘Hoe kun je expertise aan je team toevoegen op het gebied van marketing en finance zonder meteen iemand fulltime in dienst te nemen?’. Ik merkte dat deze vraag veel andere deelnemers ook bezighield. Hier volgde dus een interessante discussie uit.” Daarnaast was er tijdens The Connection nog genoeg tijd om inspiratie op te doen, én om te netwerken met andere ondernemers. Volgens Sander werden er belangrijke connecties gelegd, je merkt dat iedereen elkaar graag wil helpen en kennis wil delen. Met een aantal mensen die we tijdens The Connection hebben leren kennen zijn we aan het kijken wat we concreet voor elkaar kunnen betekenen. Dus ja, je kan wel stellen dat het aardig wat nuttige connecties heeft opgeleverd.”
Ondanks dat Sander en zijn compagnon al een flink aantal jaren werkzaam zijn als ontwerpers in deze branche, is het opdoen van nieuwe connecties altijd nuttig, legt hij uit. Via Midpoint Brabant kom je in contact met een netwerk om jou te helpen bij jouw specifieke vraag. Dus je krijgt een aantal connecties waar je zelf normaal geen toegang tot hebt. En dat alles dus op een heel informele, ongedwongen manier.“ Daarnaast doe je nieuwe inzichten en inspiratie op bij andere startups. “Die andere startups waren ook heel inspirerend. Je krijgt ook echt zoiets van, ‘oh wauw, dat is ook een gaaf idee!’, of ‘oh, die hebben ook ergens moeite mee’. Dus je kan levelen met andere startups. Ik kan het zeker aanraden.”
Contact
Wil jij ook met jouw startup de volgende stap zetten? Neem dan contact op met de businessdevelopers van Midpoint Brabant via https://midpointbrabant.nl/startups/
Startups for Society – The Connection is mogelijk gemaakt door:
Station88, Midpoint Brabant, Gemeente Tilburg, Tilburg University, Fontys, Avans, IQONIC, JADS, MindLabs, Braventure en MarketingTilburg.