Terecht of onterecht: advocatenkantoren roepen bij iedereen wel een bepaalde associatie op. Zo zou het prijzig zijn, heerst er een hiërarchische cultuur en zijn de mensen stijf. Wellicht dat dit soort aannames aangewakkerd zijn door series als Suits en Zuidas. Desalniettemin wil Boris Pepping, samen met zijn team van VDT Advocaten, deze gedachtepatronen doorbreken. En hij doet dit door op een andere manier naar advocatuur te kijken: vanuit het oog van ondernemers.
Weg met algemene voorwaarden
VDT Advocaten is aan het veranderen: van een advocatenkantoor naar een onderneming waarin advocaten ondernemers ondersteunen. Aan de hand van honderden blocnotevelletjes, een megascrumboard en een ellenlange termenlijst zijn onder andere Boris Pepping, advocaat, en Toby Brokken, ‘marketingman’, aan de slag gegaan met de verandering van de propositie. Binnen deze nieuwe propositie worden klanten geholpen door direct aan ‘de voorkant’ een probleem te voorkomen. “Heel veel klanten vragen of wij een keer naar hun algemene voorwaarden kunnen kijken”, licht Boris toe. “Maar volgens mij moeten ze kijken hoe ze met hun klanten willen omgaan, ook als het fout loopt. Het is volgens ons veel beter om aan de voorkant te kijken wie je klanten zijn, wat je markt is, waar de typische risico’s zitten en daar vervolgens een plan voor te maken. Dat is niet heel veel meer werk en met die insteek help je ondernemers echt vooruit.”
De VDT-Schijf-van-Drie
Door te werken met analyses beoordeelt VDT Advocaten hoe ondernemers hun zaken hebben geregeld op drie cruciale gebieden: bedrijfsprocessen, bedrijfsstructuur en mens&arbeid. Toby: “Iedere ondernemer heeft hiermee te maken, maar er wordt structureel te weinig aandacht aan besteed, terwijl hier juist veel winst te behalen valt.” Met de huidige propositie werkt het advocatenbureau teamgericht, door met hr-partners, IT-professionals en accountants de ondernemers te helpen. De bundeling van expertises sluit goed aan bij Station88. Toby: “Wij weten waar de ondernemers tegenaan lopen en proberen deze kennis via Station88 naar hen toe te brengen.”
Dezelfde filosofie
“Wij werden getipt om eens met Esther IJzer te gaan praten, omdat Station88 ook op jurdisch vlak specialisatie in huis wilde halen,” vertelt Boris. Zo kwam VDT bij Station88 terecht. VDT Advocaten gebruikt Station88 als platform om dingen te organiseren en ondernemers samen te brengen. “Wat wij zo aantrekkelijk vinden, is de aanspraak met andere bedrijven. Het is laagdrempelig en leuk, wat voor onze business essentieel is. Je ziet dat mensen langzaam maar zeker ook aanhaken op deze filosofie”, vertelt Boris. “We worden steeds vaker benaderd door bedrijven die hun eigen dienstverlening willen combineren met het juridische element. Daar speelt Station88 een belangrijke rol in.”
Minder strak
De vrijheid om jezelf te ontwikkelen bij Station88, ook als strategisch partner, spreekt VDT erg aan. “Wij mogen ons eigen programma neerzetten en raken op deze manier erg betrokken bij Station88”, vertelt Toby. “De nieuwe gedachte van VDT Advocaten is dat het ‘fun aspect’ duidelijk aanwezig moet zijn. Het mag allemaal wel wat luchtiger en minder strak, ook als advocaten. Wij realiseren dat mensen zin moeten hebben om naar Station88 toe te komen. Vandaar dat we soms heel bewust de inhoud weglaten, omdat die saai over kan komen. Hiermee verlagen we de drempel”, vertelt Boris. “Door ons imago te veranderen hopen wij een voorloper te zijn in deze vorm van bedrijfsvoering.”
Geen brandjes blussen
Net zoals andere bedrijven dat doen, werkt VDT Advocaten steeds meer met producten, waarvan een ondernemer vooraf weet wat hij ermee opschiet en wat de kosten zijn. De meeste ‘pakketten’ hebben vaste prijzen, zo weten klanten waar ze aan toe zijn. “Advocatuur is van oudsher de brandweer en wij willen ook de brandpreventie zijn”, stelt Boris. “Daar werken wij met onze nieuwe propositie naar toe.” Boris en Toby hopen over twee jaar een totaalconcept te hebben staan, waarmee ze de ondernemingen bij Station88 in één stap preventief naar een hoger niveau kunnen tillen. “Ik wil in feite dat mijn klanten mij straks betalen voor wat ik allemaal niet meer voor ze hoef te doen”, verklaart Boris. Daarnaast wil VDT ondernemers stimuleren om te bellen wanneer ze vragen hebben. Dat hoeft echt niet meteen geld te kosten. “Sommige ondernemers willen gewoon een klankbord. Wij hebben in dat geval liever dat ondernemers twintig keer per week bellen, in plaats van hun vragen googelen”, legt Toby uit.
Nooit meer verliezen
In de meeste gevallen gaat er veel mis, vóórdat ondernemers bij een advocaat terecht komen. Een ondernemer staat dan al met 3-0 achter. Bij VDT willen ze deze ‘problemen achteraf’ voorkomen. “Ik kan niet tegen mijn verlies. Ik wil dat de kaarten goed geschud zijn en dat ik vooraf al weet dat ik ga winnen, met een super strak dossier. Dat wil mijn klant natuurlijk ook en met ons plan bereiken we dat. Wat niet fout gaat, hoef je ook niet op te lossen”, concludeert Boris.