• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Volg ons op LinkedIn
  • Volg ons op Facebook
  • Volg ons op Instagram
  • Volg ons op Twitter
  • Stel jouw vraag
  • Sparringpartners
  • Digitale Coach

Station88

Zoek in de vraagbank
  • Home
  • Programma
  • Vraagbank
  • Sparringpartners
  • Actueel
  • Business Boosters
    • Inspiratie
  • Partners
  • Over ons
    • Feel the vibe!
    • Werken bij
  • Contact
    • Nieuwsbrief
Home Vraagbank Bedrijfsafval registreren en melden

Bedrijfsafval registreren en melden

Deze informatie is geplaatst door Antwoord voor bedrijven

U moet een afvalstoffenregistratie bijhouden als u bedrijfsafval verwijdert, vervoert, bewerkt of verwerkt. Bekijk de regels.

U moet een administratie bijhouden als u bedrijfsaval wegdoet, vervoert of ontvangt.

In deze administratie (afvalstoffenregistratie) bewaart u onder meer:

  • het contract met het bedrijf waar u het afval naartoe brengt of waar u afval van ontvangt
  • een kopie van de begeleidingsbrief als u afval laat afvoeren
  • de rekening van het afval

U moet deze documenten 5 jaar bewaren.

Bedrijfsafval melden

Heeft u een afvalbedrijf? U heeft of bent een:

  • verbrandingsinstallatie
  • stortplaats
  • composteerder
  • op- en overslagbedrijf
  • sorteerder
  • breker

U moet het afval dat u krijgt, melden bij het Landelijk Meldpunt Afvalstoffen (LMA). U meldt dit via het geautomatiseerde systeem AMICE (Afval Meldingen Informatie en Communicatie Elektronisch).

U heeft hiervoor nodig:

  • verwerkersnummer (u vraagt het verwerkersnummer aan bij het LMA)
  • afvalstroomnummer
  • bedrijfsnummer voor de eerste keer dat u afval ontvangt van een bedrijf

U moet uw ontvangst van het afval binnen 4 weken na afloop van de maand melden.

U moet ook melden als uw bedrijf afvalstoffen inzet als bouwstof, meststof of grondstof.

Scheepsafval melden

Als u afval van uw schip wilt overdragen, moet u dit melden bij het LMA. Hiervoor gebruikt u het formulier voor de overdracht van scheepsafvalstoffen (S-formulier). Dit formulier moet u 5 jaar aan boord van uw schip bewaren.

Olieafgifteboekje binnenvaart

In de binnenvaart moet u een geldig olieafgifteboekje aan boord hebben. In het olieafgifteboekje staat de hoeveelheid en het soort afval van uw schip. U moet het scheepsafval afgeven bij een erkende afvalontvangstvoorziening. Het afgifteboekje wordt ingevuld en ondertekend door de afvalontvanger. U kunt het afgifteboekje aanvragen bij de Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart (SAB). Met het Scheepsmilieuplan van de SAB kunt u onnodig afval voorkomen en veilig omgaan met onvermijdbaar afval.

Digitaal aanvragen en melden met de berichtenbox

Wilt u een verwerkersnummer aanvragen of ontvangen afvalstoffen melden? Naast AMICE kunt u ook de berichtenbox van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) gebruiken. De berichtenbox is een beveiligd e-mailsysteem waarmee u als ondernemer digitaal berichten uitwisselt met Nederlandse overheidsorganisaties.

Heeft u nog vragen?

Neem contact op met

Deze informatie is geplaatst door

  • Antwoord voor bedrijven

Gepubliceerd op

ondernemersplein.kvk.nl

Footer

Founding partners

Logo: Gemeente Tilburg Logo: Midpoint Brabant

Bekijk al onze partners

Contact

Station88

Burgemeester Brokxlaan 12
5041 SB Tilburg
013-3034102 [email protected]

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

 

Huisregels
Huisregels Station88

Regio Midden-Brabant

  • Alphen Chaam
  • Baarle Nassau
  • Dongen
  • Gilze en Rijen
  • Goirle
  • Heusden
  • Hilvarenbeek
  • Loon op Zand
  • Oisterwijk
  • Tilburg
  • Waalwijk

© 2023 · Station88

  • Home
  • Sitemap
  • Privacyverklaring
  • Contact
Website door PEP