• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Volg ons op LinkedIn
  • Volg ons op Facebook
  • Volg ons op Instagram
  • Volg ons op Twitter
  • Stel jouw vraag
  • Sparringpartners
  • Digitale Coach

Station88

Zoek in de vraagbank
  • Home
  • Programma
  • Vraagbank
  • Sparringpartners
  • Actueel
  • Business Boosters
    • Inspiratie
  • Partners
  • Over ons
    • Feel the vibe!
    • Werken bij
  • Contact
    • Nieuwsbrief
Home Vraagbank Cliëntenonderzoek in de financiële dienstverlening (Wwft)

Cliëntenonderzoek in de financiële dienstverlening (Wwft)

Deze informatie is geplaatst door Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)

Als financieel dienstverlener moet u onderzoek doen naar de identiteit van klanten en belanghebbenden. Bekijk de regels.

Als financieel dienstverlener, zoals bank, verzekeraar, notaris of belastingadviseur, moet u een cliëntenonderzoek doen. U onderzoekt de identiteit van uw klant en de belanghebbenden. Dit staat in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft).

U doet een Wwft cliëntenonderzoek:

  • voordat u een in- en/of verkooptransactie of bemiddelingsopdracht doet
  • of voordat u een zakelijke overeenkomst met uw cliënt sluit en diensten levert

Wwft cliëntenonderzoek doen

Als een klant van uw diensten gebruik wil maken, moet hij zich identificeren. U moet deze identiteitsgegevens controleren, vastleggen en 5 jaar bewaren. U moet ook onderzoeken wie de uiteindelijke belanghebbende is (ultimate beneficial owner UBO). Er zijn verschillende cliëntenonderzoeken:

  • normaal cliëntenonderzoek
  • vereenvoudigd cliëntenonderzoek
  • verscherpt cliëntenonderzoek

U bepaalt zelf welk onderzoek u doet. U kijkt hiervoor naar de achtergrond van de klant en het soort dienstverlening en schat het risico in op witwassen en het financieren van terrorisme. In de Leidraad witwasbestrijding en anti-terrorismefinanciering staat hoe u het cliëntenonderzoek kunt aanpakken.

Taxateurs hoeven geen cliëntenonderzoek te doen, maar moeten wel ongebruikelijke transacties melden. Bent u makelaar of bemiddelaar in onroerende zaken? Dan moet u ook de partij onderzoeken met wie uw cliënt een overeenkomst sluit(wederpartij) met hulp van uw bemiddeling.

Heeft u nog vragen?

Neem contact op met Antwoord voor bedrijven
  • 088 - 042 44 00

Deze informatie is geplaatst door

  • Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)

Gepubliceerd op

ondernemersplein.kvk.nl

Footer

Founding partners

Logo: Gemeente Tilburg Logo: Midpoint Brabant

Bekijk al onze partners

Contact

Station88

Burgemeester Brokxlaan 12
5041 SB Tilburg
013-3034102 [email protected]

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

 

Huisregels
Huisregels Station88

Regio Midden-Brabant

  • Alphen Chaam
  • Baarle Nassau
  • Dongen
  • Gilze en Rijen
  • Goirle
  • Heusden
  • Hilvarenbeek
  • Loon op Zand
  • Oisterwijk
  • Tilburg
  • Waalwijk

© 2022 · Station88

  • Home
  • Sitemap
  • Privacyverklaring
  • Contact
Website door PEP