• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Volg ons op LinkedIn
  • Volg ons op Facebook
  • Volg ons op Instagram
  • Volg ons op Twitter
  • Stel jouw vraag
  • Sparringpartners
  • Digitale Coach

Station88

Zoek in de vraagbank
  • Home
  • Programma
  • Vraagbank
  • Sparringpartners
  • Actueel
  • Business Boosters
    • Inspiratie
  • Partners
  • Over ons
    • Feel the vibe!
    • Werken bij
  • Contact
    • Nieuwsbrief
Home Vraagbank Bedrijfsvoering Communiceren met de overheid Elektronische handtekening gebruiken

Elektronische handtekening gebruiken

Deze informatie is geplaatst door Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)

Regelt u uw zaken online? Bij sommige organisaties en bedrijven heeft u een digitale of online handtekening nodig.

Regelt u uw zaken online? Bij sommige overheidsorganisaties en bedrijven moet u een gekwalificeerde elektronische handtekening gebruiken als u berichten of documenten verstuurt. Met uw digitale ondertekening weet de ontvanger dat u echt de afzender bent.

Wat is een elektronische handtekening?

Een elektronische handtekening (online handtekening of digitale ondertekening) bevestigt uw identiteit bij het versturen van bijvoorbeeld e-mails, bestanden, of webformulieren. Er zijn 3 soorten elektronische handtekeningen:

  • een gewone elektronische handtekening, bijvoorbeeld een handtekening op papier die u scant voor in een e-mail of brief
  • een geavanceerde elektronische handtekening waarmee uw bericht of document wordt beveiligd met een certificaat en een code (versleuteld)
  • een gekwalificeerde elektronische handtekening waarmee uw bericht of document wordt beveiligd met een gekwalificeerd certificaat (extra beveiliging en controle)

Een gekwalificeerde elektronische handtekening is in de EU juridisch hetzelfde (rechtsgeldig) als uw handgeschreven handtekening. In Nederland is er geen juridisch verschil tussen elektronische handtekeningen, zolang de methode van ondertekening voldoende betrouwbaar is.

Gekwalificeerd certificaat aanvragen

Wilt u een gekwalificeerde elektronische handtekening gebruiken? U kunt een gekwalificeerd certificaat aanvragen bij een bedrijf dat op de vertrouwenslijst van de Europese Commissie staat. De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) controleert deze bedrijven.

Heeft u nog vragen?

Neem contact op met Antwoord voor bedrijven
  • 088 - 042 44 00

Deze informatie is geplaatst door

  • Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)

Gepubliceerd op

ondernemersplein.kvk.nl

Footer

Founding partners

Logo: Gemeente Tilburg Logo: Midpoint Brabant

Bekijk al onze partners

Contact

Station88

Burgemeester Brokxlaan 12
5041 SB Tilburg
013-3034102 [email protected]

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

 

Huisregels
Huisregels Station88

Regio Midden-Brabant

  • Alphen Chaam
  • Baarle Nassau
  • Dongen
  • Gilze en Rijen
  • Goirle
  • Heusden
  • Hilvarenbeek
  • Loon op Zand
  • Oisterwijk
  • Tilburg
  • Waalwijk

© 2023 · Station88

  • Home
  • Sitemap
  • Privacyverklaring
  • Contact
Website door PEP