• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Volg ons op LinkedIn
  • Volg ons op Facebook
  • Volg ons op Instagram
  • Volg ons op Twitter
  • Stel jouw vraag
  • Sparringpartners
  • Digitale Coach

Station88

Huis voor Ondernemerschap en Innovatie

Zoek in de vraagbank
  • Home
  • Programma
  • Vraagbank
  • Sparringpartners
  • Actueel
  • Business Boosters
    • Inspiratie
  • Partners
  • Over ons
    • Feel the vibe!
    • Werken bij
  • Contact
    • Nieuwsbrief
Home Vraagbank Bedrijfsvoering Geldzaken Faillissement van uw klant aanvragen

Faillissement van uw klant aanvragen

Deze informatie is geplaatst door KVK

Bent u zelf schuldeiser? En betaalt uw klant helemaal niet? Dan kunt u het faillissement van deze klant aanvragen. Uw faillissementsaanvraag moet wel aan een aantal eisen voldoen.

Eisen bij faillissementsaanvraag door schuldeiser

De volgende eisen gelden bij het aanvragen van faillissement door de schuldeiser:

  • De aanvraag gaat via een advocaat
  • Er zijn minstens 2 schuldeisers
  • Er zijn minstens 2 schulden, waarvan minimaal 1 direct opeisbaar
  • Uw klant betaalt helemaal niet

Hoofdvordering of steunvordering

Als aanvrager van het faillissement heeft u de hoofdvordering. De 2e schuldeiser heeft een steunvordering. Die heeft u nodig om het faillissement daadwerkelijk aan te vragen. U hoeft niet aan te tonen dat uw klant echt schulden heeft bij de andere schuldeiser.

Faillissement aanvragen als incassomaatregel

Voor veel debiteuren is een faillissementsaanvraag genoeg reden om schulden alsnog te betalen. Of een faillissementsaanvraag in uw geval de moeite waard is, hangt af van:

  • de hoogte van uw vordering
  • de vermogenspositie van uw debiteur
  • Uw plaats in de rangorde van schuldeisers

Minnelijk akkoord vaak voordeliger

Gaat uw klant inderdaad failliet, dan is de kans klein dat u al uw geld terugkrijgt. U kunt ook een minnelijk akkoord sluiten met uw klant. U spreekt dan een betalingsregeling af. Houdt uw klant zich niet aan de regeling, dan kunt u alsnog een faillissementsaanvraag doen.

Zie ook

  • Lees wat u kunt doen voordat u overgaat tot een faillissementsaanvraag in het Stappenplan klant betaalt factur niet.
  • Lees meer over de procedure van het aanvragen van een faillissement van uw klant op Rechtspraak.nl

Heeft u nog vragen?

Neem contact op met KVK
  • Service en contact KVK

Deze informatie is geplaatst door

  • KVK

Gepubliceerd op

ondernemersplein.kvk.nl

Footer

Founding partners

Logo: Gemeente Tilburg Logo: Midpoint Brabant

Bekijk al onze partners

Contact

Station88

Burgemeester Brokxlaan 12
5041 SB Tilburg
013-3034102 [email protected]

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

 

Huisregels
Huisregels Station88

Regio Midden-Brabant

  • Alphen Chaam
  • Baarle Nassau
  • Dongen
  • Gilze en Rijen
  • Goirle
  • Heusden
  • Hilvarenbeek
  • Loon op Zand
  • Oisterwijk
  • Tilburg
  • Waalwijk

© 2023 · Station88

  • Home
  • Sitemap
  • Privacyverklaring
  • Contact
Website door PEP