Bent u als ondernemer slachtoffer van fraude of bedrog (misleiding)? Doe aangifte bij de politie of bij een speciaal meldpunt.
Veel voorkomende fraude
- Acquisitiefraude: iemand wil u nepadvertenties verkopen. Soms gebeurt dit via een spookfactuur.
- Identiteitsfraude: iemand gebruikt uw persoonsgegevens (via phishing) om bijvoorbeeld iets online te bestellen. Als iemand handelt uit naam van uw bedrijf is het zakelijke identiteitsfraude.
- Slamming/lijnkaping: uw telefoonabonnement wordt zonder dat u dat weet overgezet naar een andere telefonieaanbieder. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) vertelt u wat u moet doen in geval van lijnkaping.
- Voorschotfraude (419-fraude): iemand vraagt u om een voorschot te betalen en belooft dat u daarna bijvoorbeeld een deel van de winst krijgt.
- Faillissementsfraude: een bedrijf koopt (grote) voorraden bij u in maar u krijgt geen geld omdat het bedrijf plotseling niet meer bestaat.
- Afpersing: iemand eist geld van u en bedreigt u met geweld of het openbaar maken van belastende informatie als u niet betaalt.
- Belastingfraude: iemand verzwijgt inkomen of winst uit onderneming, of belastingontduiking.
- Internetfraude: u betaalt voor een product, maar krijgt dat product niet. Of u levert een product en ontvangt geen betaling.
Meldpunten voor fraude en bedrog
Doe bij fraude en bedrog altijd aangifte bij de politie. U kunt in sommige situaties fraude en bedrog ook melden bij 1 van onderstaande meldpunten en u kunt daar terecht voor hulp:
- Fraudehelpdesk
- Internetfraude melden (Politie)
- Meld Misdaad Anoniem
- Belastingfraude melden (Belastingdienst)
- Meldpunt btw-fraude (Belastingdienst)
- Meldpunt malafide uitzendbureaus (Nederlandse Arbeidsinspectie)
- Centraal Meld- en Informatiepunt Identiteitsfraude (RVIG)
- Vertrouwenslijn voor ondernemers die worden afgeperst