Als u als ondernemer slachtoffer bent van fraude of misleiding, dan kunt u dit melden bij de politie of hulp vragen bij een meldpunt.
Bent u als ondernemer slachtoffer van fraude of misleiding? Dan kunt u hiervan aangifte doen bij de politie of bij een speciaal meldpunt. U kunt bijvoorbeeld belastingfraude melden bij de Belastingdienst of internetfraude melden bij de politie.
Veel voorkomende fraude
- Acquisitiefraude: u krijgt spookfacturen of iemand wil u nepadvertenties verkopen.
- Identiteitsfraude: iemand gebruikt uw persoonsgegevens (via phishing) om bijvoorbeeld iets via internet te bestellen. Als iemand handelt uit naam van uw bedrijf is het zakelijke identitetsfraude.
- Slamming: ongewild overzetten van de ene telefonieaanbieder naar de ander (ook wel lijnkaping). De Autoriteit Consument en Markt (ACM) waarschuwt voor lijnkaping.
- Voorschotfraude (419-fraude): iemand vraagt u om een voorschot te betalen en belooft dat u daarna bijvoorbeeld een deel van de winst krijgt.
- Faillissementsfraude: een bedrijf koopt (grote) voorraden bij u in maar u krijgt geen geld omdat het bedrijf plotseling niet meer bestaat.
- Afpersing: iemand eist geld van u en bedreigt u met geweld of het openbaar maken van belastende informatie als u niet betaalt.
- Belastingfraude: zoals verzwijgen van inkomen of winst uit onderneming, of belastingontduiking.
- Internetfraude: u betaalt voor een product, maar ontvangt niets. Of u levert een product en ontvangt geen betaling.
Melden of aangifte doen van fraude en misleiding
In alle gevallen van fraude en misleiding kunt u aangifte doen bij de politie. U kunt in sommige situaties ook bij een meldpunt vragen om hulp:
- Fraudehelpdesk
- Internetfraude melden (Politie)
- Meld Misdaad Anoniem
- Belastingfraude melden (Belastingdienst)
- Meldpunt btw-fraude (Belastingdienst)
- Meldpunt malafide uitzendbureaus (Nederlandse Arbeidsinspectie)
- Centraal Meld- en Informatiepunt Identiteitsfraude (RVIG)
- Vertrouwenslijn voor ondernemers die worden afgeperst