• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Volg ons op LinkedIn
  • Volg ons op Facebook
  • Volg ons op Instagram
  • Volg ons op Twitter
  • Stel jouw vraag
  • Sparringpartners
  • Digitale Coach

Station88

Huis voor Ondernemerschap en Innovatie

Zoek in de vraagbank
  • Home
  • Programma
  • Vraagbank
  • Sparringpartners
  • Actueel
  • Business Boosters
    • Inspiratie
  • Partners
  • Over ons
    • Feel the vibe!
    • Werken bij
  • Contact
    • Nieuwsbrief
Home Vraagbank Bedrijfsvoering Fraude en veiligheid Fraude en misleiding melden

Fraude en misleiding melden

Deze informatie is geplaatst door Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)

Als u als ondernemer slachtoffer bent van fraude of misleiding, dan kunt u dit melden bij de politie of hulp vragen bij een meldpunt.

Bent u als ondernemer slachtoffer van fraude of misleiding? Dan kunt u hiervan aangifte doen bij de politie of bij een speciaal meldpunt. U kunt bijvoorbeeld belastingfraude melden bij de Belastingdienst of internetfraude melden bij de politie.

Veel voorkomende fraude

  • Acquisitiefraude: u krijgt spookfacturen of iemand wil u nepadvertenties verkopen.
  • Identiteitsfraude: iemand gebruikt uw persoonsgegevens (via phishing) om bijvoorbeeld iets via internet te bestellen. Als iemand handelt uit naam van uw bedrijf is het zakelijke identitetsfraude.
  • Slamming: ongewild overzetten van de ene telefonieaanbieder naar de ander (ook wel lijnkaping). De Autoriteit Consument en Markt (ACM) waarschuwt voor lijnkaping.
  • Voorschotfraude (419-fraude): iemand vraagt u om een voorschot te betalen en belooft dat u daarna bijvoorbeeld een deel van de winst krijgt.
  • Faillissementsfraude: een bedrijf koopt (grote) voorraden bij u in maar u krijgt geen geld omdat het bedrijf plotseling niet meer bestaat.
  • Afpersing: iemand eist geld van u en bedreigt u met geweld of het openbaar maken van belastende informatie als u niet betaalt.
  • Belastingfraude: zoals verzwijgen van inkomen of winst uit onderneming, of belastingontduiking.
  • Internetfraude: u betaalt voor een product, maar ontvangt niets. Of u levert een product en ontvangt geen betaling.

Melden of aangifte doen van fraude en misleiding

In alle gevallen van fraude en misleiding kunt u aangifte doen bij de politie. U kunt in sommige situaties ook bij een meldpunt vragen om hulp:

  • Fraudehelpdesk
  • Internetfraude melden (Politie)
  • Meld Misdaad Anoniem
  • Belastingfraude melden (Belastingdienst)
  • Meldpunt btw-fraude (Belastingdienst)
  • Meldpunt malafide uitzendbureaus (Nederlandse Arbeidsinspectie)
  • Centraal Meld- en Informatiepunt Identiteitsfraude (RVIG)
  • Vertrouwenslijn voor ondernemers die worden afgeperst

Heeft u nog vragen?

Neem contact op met

Deze informatie is geplaatst door

  • Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)

Gepubliceerd op

ondernemersplein.kvk.nl

Footer

Founding partners

Logo: Gemeente Tilburg Logo: Midpoint Brabant

Bekijk al onze partners

Contact

Station88

Burgemeester Brokxlaan 12
5041 SB Tilburg
013-3034102 [email protected]

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

 

Huisregels
Huisregels Station88

Regio Midden-Brabant

  • Alphen Chaam
  • Baarle Nassau
  • Dongen
  • Gilze en Rijen
  • Goirle
  • Heusden
  • Hilvarenbeek
  • Loon op Zand
  • Oisterwijk
  • Tilburg
  • Waalwijk

© 2023 · Station88

  • Home
  • Sitemap
  • Privacyverklaring
  • Contact
Website door PEP