Verkoopt u producten? U moet ervoor zorgen dat de producten van goede kwaliteit zijn.
Verkoopt u producten of digitale diensten aan consumenten? Als het product niet doet wat de consument ervan mag verwachten, heeft uw klant recht op wettelijke garantie.
Uw klant heeft recht op wettelijke garantie als een product:
- niet compleet is
- beschadigd is
- snel kapot is
- anders werkt dan u tijdens de verkoop vertelde
- niet werkt zoals dat soort product normaal hoort te werken
- software gebruikt die na een korte tijd niet meer werkt
Extra garantie
Naast de wettelijke garantie kunt u een extra (commerciële) verkopersgarantie of fabrieksgarantie geven of verkopen. U bepaalt de voorwaarden van deze garantie. Deze zet u in uw algemene voorwaarden. De wettelijke garantie geldt altijd en gaat voor commerciële garantie.
Garantie op digitale producten of diensten
Als u een digitaal product of dienst verkoopt (bijvoorbeeld bij e-books, games of streamingsdiensten), moet u ervoor zorgen dat de klant (beveiligings)updates krijgt, zodat het product goed kan werken. U moet de klant duidelijk vertellen wanneer er een update is en wat er gebeurt als de klant geen update doet. U moet ook goed uitleggen (gebruiksaanwijzing) hoe de klant de update moet doen. Dit geldt ook als u digitale goederen of diensten aanbiedt in ruil voor persoonsgegevens van de gebruiker.
U hoeft geen updates te geven als u bij de verkoop duidelijk heeft gemaakt dat er geen updates bijhoren en de klant daarmee akkoord is gegaan. Lees de regels voor garantie op digitale inhoud en digitale diensten bij de ACM.
Garantie op tweedehands producten
Uw klant heeft recht op wettelijke garantie bij een tweedehands product. Een tweedehandsproduct moet doen wat de klant ervan kan verwachten.
Vervangen, repareren of terugbetalen bij garantie
Als het product niet doet wat de klant ervan mag verwachten, moet u het vervangen of gratis repareren. Lost u het niet goed op, dan heeft de klant recht op geld terug. Ook als het te lang duurt om het op te lossen.
Schuld van de klant (bewijslast)
Denkt u dat het de schuld is van de klant dat het product niet werkt? Dan hoeft u het probleem niet op te lossen als u bewijs heeft. In het eerste jaar na de verkoop moet u bewijzen dat de klant schuld heeft. U heeft bewijslast. Is het product na 1 jaar kapot gegaan, dan moet de klant bewijzen dat hij geen schuld heeft (de bewijslast ligt bij de klant).
Bij digitale inhoud of digitale diensten heeft u soms langer de bewijslast. Bijvoorbeeld voor de hele termijn dat u de digitale dienst aanbiedt. Verkoopt u levende dieren? Dan is uw bewijslast 6 maanden.
Duur van de garantie
Er is geen vaste wettelijke garantietermijn. Uw klant moet het product een bepaalde tijd op een normale manier kunnen gebruiken. U moet uw klant informeren over de eigenschappen van het product. De duur van de garantie hangt af van het merk, de prijs en de levensduur van het product. Ook als de garantietermijn verlopen is, heeft uw klant nog steeds recht op een goed product.
Voor digitale producten of diensten spreekt u een garantietermijn af met de consument.
De garantietermijn van de extra verkopersgarantie of fabrieksgarantie kunt u zelf bepalen en zet u in de garantievoorwaarden.
Garantie bij B2B
Verkoopt u producten aan een ander bedrijf? Of heeft u producten van een ander bedrijf gekocht? Wettelijke garantie valt onder het consumentenrecht en geldt niet bij de verkoop tussen bedrijven (business to business, B2B). Bij een verkoop tussen bedrijven moet u in de verkoopovereenkomst afspreken hoe het zit met de garantie. Deze garantieregels mogen niet onredelijk zijn en negatief kunnen uitpakken voor de andere partij.