• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Volg ons op LinkedIn
  • Volg ons op Facebook
  • Volg ons op Instagram
  • Volg ons op Twitter
  • Stel jouw vraag
  • Sparringpartners
  • Digitale Coach

Station88

Zoek in de vraagbank
  • Home
  • Programma
  • Vraagbank
  • Sparringpartners
  • Actueel
  • Business Boosters
    • Inspiratie
  • Partners
  • Over ons
    • Feel the vibe!
    • Werken bij
  • Contact
    • Nieuwsbrief
Home Vraagbank Gelijke behandeling en beloning van werknemers

Gelijke behandeling en beloning van werknemers

Deze informatie is geplaatst door Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)

U mag werknemers niet discrimineren. Lees welke regels er gelden voor gelijke behandeling en beloning op het werk.

U mag uw werknemers niet discrimineren. Dit betekent dat u uw medewerkers op dezelfde manier moet behandelen. U mag niemand achterstellen of uitsluiten op grond van:

  • godsdienst
  • levensovertuiging
  • politieke voorkeur
  • ras
  • geslacht
  • nationaliteit
  • seksuele geaardheid
  • burgerlijke staat
  • leeftijd
  • handicap of chronische ziekte

Dit geldt bijvoorbeeld voor arbeidsvoorwaarden, loon, en arbeidsomstandigheden. Maar ook als u personeel een hogere functie wilt geven.

Gelijke behandeling bij zwangerschap

Zwangere medewerkers of zwangere sollicitanten horen dezelfde behandeling te krijgen als andere medewerkers en sollicitanten. Ook moeten zwangere vrouwen gezond en veilig kunnen werken. Kunt u mogelijke gevaren niet of onvoldoende wegnemen? Dan moet u zorgen voor aangepast werk. Ook hebben zwangere vrouwen recht op aangepaste werktijden en zwangerschapsverlof. U mag een werknemer niet ontslaan omdat zij zwanger is of wil worden. Ook mag u contractverlenging niet weigeren.

Gelijke behandeling tijdens het sollicitatieproces

U mag geen groepen ontmoedigen om te reageren op een vacature. Zorg voor een neutrale vacaturetekst. Gebruik bijvoorbeeld hij/zij in plaats van alleen hij of zij.

Bij een sollicitatie moet u kandidaten gelijk behandelen. Soms mag u een uitzondering maken. Bijvoorbeeld als:

  • een bepaalde groep mensen onvoldoende vertegenwoordigd is in uw bedrijf (positieve discriminatie)
  • een kandidaat moet voldoen aan bepaalde eisen om een functie goed uit te voeren, bijvoorbeeld een callcentermedewerker die goed Nederlands moet spreken
  • de werkzaamheden gevaarlijk zijn om te doen voor werknemers jonger dan 18 jaar (leeftijdsdiscriminatie)

Tijdens een sollicitatie mag u geen vragen stellen over gezondheid of privéleven. Bijvoorbeeld over iemands gezin of kinderwens.

Klacht indienen over ongelijke behandeling

Voelt uw werknemer zich ongelijk behandeld? Dan kan uw werknemer dit met u bespreken. U bent verplicht om zorgvuldig met deze klacht om te gaan. Vindt uw medewerker dat u niet genoeg met de klacht doet? Dan kan de medeweker advies vragen bij het College voor de Rechten van de Mens en daar ook een klacht indienen.

Heeft u nog vragen?

Neem contact op met

Deze informatie is geplaatst door

  • Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)

Gepubliceerd op

ondernemersplein.kvk.nl

Footer

Founding partners

Logo: Gemeente Tilburg Logo: Midpoint Brabant

Bekijk al onze partners

Contact

Station88

Burgemeester Brokxlaan 12
5041 SB Tilburg
013-3034102 info@station88.nl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

 

Huisregels
Huisregels Station88

Regio Midden-Brabant

  • Alphen Chaam
  • Baarle Nassau
  • Dongen
  • Gilze en Rijen
  • Goirle
  • Heusden
  • Hilvarenbeek
  • Loon op Zand
  • Oisterwijk
  • Tilburg
  • Waalwijk

© 2022 · Station88

  • Home
  • Sitemap
  • Privacyverklaring
  • Contact
Website door PEP