De GGD controleert de kwaliteit van uw kinderopvanglocatie. Lees hier hoe het werkt.
De Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) controleert de kwaliteit van uw kinderopvanglocatie (bijvoorbeeld een kindercentrum of gastouderopvanglocatie).
Controle bij starten kinderopvang
De controle begint als u een kinderopvang gaat opzetten. U moet met uw kinderopvangorganisatie in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK) staan. Doet u hiervoor een aanvraag? Dan onderzoekt een inspecteur van de GGD de kwaliteit van uw opvang. Met de resultaten van dat onderzoek, bepaalt de gemeente of uw locatie in het LRK komt. Wanneer u na de registratie begint met uw kinderopvang, doet de GGD binnen drie maanden opnieuw onderzoek.
Jaarlijkse controle GGD
Als uw kinderopvangorganisatie in het LRK staat, controleert een GGD-inspecteur ieder jaar of uw kinderopvanglocatie aan de landelijke kwaliteitseisen voldoet. De GGD-inspecteur komt langs zonder dat eerst te melden en controleert onder meer op:
- pedagogische praktijk
- beroepskracht-kindratio
- groepsgrootte
- beroepskwalificaties
- verklaringen omtrent gedrag (VOG) met screeningsprofiel 84 (zorgdragen voor minderjarigen) of 86 (werkzaam in de kinderopvang)
- veiligheid en gezondheid
De GGD-inspecteur controleert dit door:
- observaties
- gesprekken met u
- gesprekken met uw medewerkers
- documentenonderzoek
- gesprekken met de oudercommissie
Risicoprofiel kinderopvang
De GGD-inspecteur gebruikt risicoprofielen (pdf) bij de controle. Uw kinderopvang krijgt een kleur (rood, oranje, geel of groen). De kleur bepaalt hoe intensief de GGD uw kinderopvang controleert. U krijgt ieder jaar een nieuw risicoprofiel.
GGD-inspectierapport is openbaar
Na het onderzoek maakt de GGD-inspecteur een rapport. De GGD-inspectierapporten zijn openbaar. U moet de inspectierapporten van uw kinderopvang op uw website plaatsen. Heeft u geen website? Dan moeten de ouders en uw personeel het rapport altijd kunnen bekijken op een toegankelijke plaats. De rapporten staan ook op de website van het Landelijk Register Kinderopvang.