U wilt uw zelf ontworpen tas naar het buitenland exporteren. Is er genoeg interesse? Is uw exportplan haalbaar? Veel van deze vragen beantwoordt u door marktonderzoek.
Marktonderzoek als basis
In een marktonderzoek onderzoekt u bijvoorbeeld wie uw mogelijke klanten zijn, in welk gebied zij zitten en wie uw concurrenten zijn. Lees meer over een marktonderzoek doen.
Waarom wilt u exporteren?
Beschrijf in uw marktonderzoek de reden waarom u gaat exporteren. Bijvoorbeeld omdat u uw klantenkring uitbreidt. Of omdat er in Nederland te veel concurrenten zitten die hetzelfde product aanbieden. Denk ook na over hoe u zich onderscheidt. Als u tassen naar Spanje exporteert, moet de tas beter of goedkoper zijn dan vergelijkbare tassen om op te vallen.
Hoe ontstaan kansen?
Er ontstaan in het buitenland kansen door handelspolitieke wijzigingen zoals handelsakkoorden, het verdwijnen van handelsbeperkingen en verlaging van invoerrechten. Ook versoepeling van productwetgeving maakt zakendoen eenvoudiger. Door klimaatverandering ontstaan ook nieuwe marktkansen. Denk aan overstromingen waardoor er dijken gebouwd worden of dat er door extreme droogte behoefte is aan irrigatiesystemen.
Selecteer kansrijke markten voor uw product
Voor uw product zijn misschien meerdere afzetmarkten. Stel criteria op en selecteer hiermee de meest kansrijke buitenlandse markt(en). U vergelijkt landen op de voor u belangrijke macro-economische zaken. Kijk hierbij niet alleen naar de huidige situatie maar ook naar de verwachte ontwikkelingen.
Zoek uit of er sectorinformatie is. Lokale brancheverenigingen stellen mogelijk markt- en brancherapporten beschikbaar of geven vakbladen uit. Richt u zich op Europese markten? Dan bieden de marktrapporten van het Centrum tot Bevordering van Import uit ontwikkelingslanden (CBI) uitkomst. Het CBI informeert bedrijven uit ontwikkelingslanden over kansen voor hun producten op de Europese markt. Daarnaast bevatten de rapporten ook relevante informatie voor Nederlandse bedrijven die willen exporteren naar andere Europese landen.
Ook zijn culturele verschillen in het zakendoen en in productbeleving belangrijk. Via het landenoverzicht op RVO.nl vindt u informatie over lokale gebruiken in het buitenland.
Onderzoek het land van uw keuze
Kiest u voor een bepaald land, leer dan uw concurrenten kennen en kijk hoe zij hun product in de markt zetten. Zoek contact met lokale afnemers. Bezoek een beurs in uw exportland voor het ontmoeten van goede contacten.
Onderzoek of u uw product tegen een redelijke prijs in het exportland kunt verkopen. Houd rekening met zaken als invoerheffingen, transportkosten en bedrijfskosten. Welke kosten u maakt verschilt per land en per product.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen en export
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) betekent dat bedrijven verantwoordelijkheid nemen voor maatschappelijke kwesties zoals luchtvervuiling, klimaatverandering, arbeidsomstandigheden en vergrijzing. Het streven is om (commercieel) bij te dragen aan oplossingen voor deze onderwerpen. Met de MVO risicochecker weet u welke risico's u loopt op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen in het land van uw keuze. En wat u kunt doen om de risico’s te beperken.
Lees meer over MVO en internationale handel.