Er gelden nieuwe regels voor de verkoop van slimme apparaten en digitale producten. Zoals apps, e-books, streamingdiensten en domotica (zoals slimme koelkasten en smart tv’s). De nieuwe regels zijn op 27 april 2022 ingegaan. Lees in dit overzicht aan welke regels u zich moet houden.
Verkoop van digitale inhoud of diensten
Verkoopt u producten met een digitale inhoud of verleent u een digitale dienst? Dan gelden de volgende regels:
- U bent als verkoper verantwoordelijk voor een goed functionerend product.
- U moet (veiligheids- en software) updates leveren.
- Als het digitale product niet werkt, dan moet u een oplossing bieden. Een oplossing kan zijn: het digitale product vervangen, repareren of het geld teruggeven. Dat geldt ook voor digitale elementen in het geleverde product. Bijvoorbeeld in een slimme koelkast of smart tv.
De nieuwe regels gelden voor alle landen binnen de Europese Unie (EU).
Overzicht nieuwe wetten en regels
Slimme apparaten
Verkoopt u domotica (apparaten met een digitaal element), zoals een smart tv of slimme koelkast? Dan bent u er ook verantwoordelijk voor dat het digitale element goed werkt.
Werkt het apparaat wel, maar de digitale inhoud of dienst niet? Dan is de handelaar of leverancier van de digitale inhoud daarvoor verantwoordelijk, als de digitale inhoud en dienst geen onderdeel is van het apparaat.
Voorbeeld:
Uw slimme koelkast is verbonden met internet. De klant heeft zelf een boodschappen-app geïnstalleerd, maar deze werkt niet. De leverancier van de app is dan hiervoor verantwoordelijk, niet u.
Tweedehandsproducten
Ook bij tweedehandsaankopen heeft de klant recht op een goed werkend product. De omkering van de bewijslast is ook voor tweedehandsproducten verlengd naar 1 jaar.