Er zijn verschillende manieren om klanten te vinden. U kunt zich laten inhuren als onderaannemer. Of u kunt gebruikmaken van een platform zoals werkspot. Lees hoe klanten u kunnen vinden. En hoe u een uurtarief bepaalt en offertes maakt.
Werken via een aannemer of platform
Werken voor een aannemer
U kunt zich laten inhuren door een grotere organisatie. Bijvoorbeeld als onderaannemer. U wordt op basis van uw kennis en ervaring ingehuurd voor een losse klus. U maakt een factuur voor de uren die u nodig heeft om het werk te doen. U rekent ook kosten voor materiaal en reistijd.
Maak goede afspraken met uw opdrachtgever. Bijvoorbeeld over hoe lang en wanneer u beschikbaar bent om te werken. Zo voorkomt u misverstanden. En houdt u de relatie met uw opdrachtgever goed. Door te werken via een aannemer, hoeft u zelf geen klanten te zoeken. Uw opdrachtgever regelt het contact en onderhandelt met klanten. Als uw opdrachtgever u niet meer wil inhuren of nodig heeft, raakt u (een deel van) uw inkomsten kwijt.
Werken via een platform zoals werkspot
U kunt een abonnement nemen op een online platform, zoals werkspot. De prijs wisselt per regio en is afhankelijk van het aantal klussen dat u wilt doen. U kunt dan reageren op klussen. De klant kan u met andere vakmensen vergelijken op basis van reviews, uw profiel en snelheid van reageren.
Uw eigen klanten vinden
Werken via bemiddelingsbureaus
U kunt lid worden van een bemiddelingsbureau. Deze bureaus krijgen opdrachten, en verdelen die onder de zzp’ers die bij hen staan ingeschreven. U deelt uw voorkeur en vakgebied. Bent u starter en heeft u nog geen naamsbekendheid? Dan is dit een makkelijke manier om klanten te vinden.
Bouwen aan een netwerk
Zorg dat u zichtbaar wordt, via internet of met hulp van tevreden klanten:
- Zorg dat u vindbaar bent via Google.
- Vraag tevreden klanten een review over u te plaatsen.
- Laat uw kaartje met bedrijfsgegevens achter na elke klus.
- Bied uw diensten aan via social media.
- Vraag uw klant om uw gegevens te delen met familie en vrienden.
Samenwerken met andere ondernemers in de bouw
Samenwerken met andere ondernemers in de bouw heeft veel voordelen. U profiteert van elkaars netwerk. En u kunt samen klussen aannemen waarvoor de kennis en ervaring van u beiden nodig is. U kunt ook opdrachten aan elkaar doorgeven, of u kunt samenwerken op opdrachten.
Pas op voor kartelvorming
Als u samenwerkt met andere ondernemers, mag u geen prijsafspraken maken of klanten verdelen. Er is dan sprake van kartelvorming. Kartels zijn verboden volgens de Mededingingswet. Door kartelvorming doen bedrijven niet meer hun best om een zo goed mogelijk product aan te bieden voor een eerlijke prijs. Kartelvorming benadeelt consumenten en eerlijke concurrenten.
Uurtarief bepalen
Een passend uurtarief hangt af van uw expertise, hoeveel ervaring u heeft en hoeveel vraag er is. Houd daarbij ook rekening met uw kosten voor:
Houd bij het bepalen van een uurtarief rekening met kosten voor:
- Pensioen
- Verzekeringen
- Belastingen
- Uren die u werkt aan administratie
- Afschrijving van materialen, zoals gereedschap of een werkbus
Zoek uit wat andere ondernemers vragen:
- Wat vragen andere vakmensen binnen uw vakgebied?
- Hoeveel werkervaring heeft u?
- Kunt u iets wat maar weinig of juist veel andere vakmensen kunnen?
Bijvoorbeeld
U bestrijdt betonrot. U heeft veel ervaring en veel mensen zoeken iemand zoals u. U kunt in veel gevallen een hoger uurtarief rekenen.
U bent loodgieter. U bent net gestart en heeft nog weinig klanten. U zou een iets lager uurtarief kunnen kiezen dan andere loodgieters. Zo heeft u meer kans op de klus en kunt u ervaring opdoen.
U bent bouwvakker. Er zijn veel klanten die u inhuren, en u kunt klussen vooruit plannen. Dit is een goed moment om uw uurtarief te verhogen.
Offertes maken en facturen opstellen
Maak vooraf een goede inschatting van het werk dat gedaan moet worden. De klant kan vervolgens uw offerte vergelijken met de offerte van andere ondernemers.
Kosten: uurtarief en materiaalkosten
In de offerte benoemt u:
- in hoeveel uur u het werk kunt doen
- wat uw uurtarief is
- welk materiaal u nodig heeft
- wat de kosten voor materiaal zijn
Vervolgens noteert u wat het totaalbedrag is dat u voor het werk wilt krijgen.
Voorwaarden: onvoorzien werk en geldigheid
In de offerte staan ook uw voorwaarden. Bijvoorbeeld wat u rekent als u onvoorzien werk tegenkomt en hoe lang de offerte geldig is.
Betaalvoorwaarden
Tot slot benoemt u de betaalvoorwaarden. Veel vakmensen vragen een bedrag vooraf. Bijvoorbeeld 30% van het totale offertebedrag. Zo kunt u materiaal inkopen. Halverwege kunt u nog eens 30% factureren, en na afloop het resterende bedrag.
Als de klant akkoord gaat met de offerte dan weet u precies wat u moet doen en wanneer u facturen kunt sturen.