• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Volg ons op LinkedIn
  • Volg ons op Facebook
  • Volg ons op Instagram
  • Volg ons op Twitter
  • Stel jouw vraag
  • Sparringpartners
  • Digitale Coach

Station88

Huis voor Ondernemerschap en Innovatie

Zoek in de vraagbank
  • Home
  • Programma
  • Vraagbank
  • Sparringpartners
  • Actueel
  • Business Boosters
    • Inspiratie
  • Partners
  • Over ons
    • Feel the vibe!
    • Werken bij
  • Contact
    • Nieuwsbrief
Home Vraagbank Oneerlijke handelspraktijken

Oneerlijke handelspraktijken

Deze informatie is geplaatst door Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)

Verkoopt u producten of levert u diensten aan consumenten? Dan mag u geen oneerlijke handelspraktijken gebruiken.

Verkoopt u diensten of producten aan consumenten? U moet eerlijk handelen. U moet uw klant genoeg informatie en tijd geven om een beslissing te maken om een dienst of product te kopen. U mag niet oneerlijk handelen. Oneerlijke handelspraktijken zijn misleidende of agressieve verkoopacties. Dit geldt voor alle EU-landen.

Voorbeelden oneerlijke handelspraktijken

Voorbeelden van oneerlijke handelspraktijken zijn:

  • U geeft verkeerde of niet alle informatie over uw product of dienst.
  • U gebruikt lokkertjes die u uiteindelijk niet kan leveren.
  • U bied gratis aanbieden waarvoor de koper toch moet betalen.
  • U noemt totaalprijzen waar uiteindelijk nog allerlei kosten bovenop komen.
  • U gebruikt een vals certificaat of keurmerk of u bent er niet bij aangesloten.
  • U gebruikt consumentenbeoordelingen (online reviews) die nep zijn
  • U bent opdringerig en zet uw klant onder druk om iets te kopen.

Koop ongedaan maken of boete

Heeft u misleidende informatie gegeven aan uw klant of heeft u agressieve verkooptechnieken gebruikt? Uw klant kan dan de koop ongedaan maken (de gesloten overeenkomst vernietigen). De Autoriteit Consumenten Markt (ACM) kan u een boete geven van maximaal € 900.000. Bij financiële producten of diensten kan de Autoriteit Financiële Markten (AFM) een boete geven.

Oneerlijke handelspraktijken in de landbouw

Bent u voedselleverancier? U bent bijvoorbeeld tuinder, boer of visser? Oneerlijke handelspraktijken in de landbouwketen en de voedselvoorzieningsketen zijn verboden. Grote afnemers (zoals supermarkten) mogen bijvoorbeeld niet:

  • u te laat betalen
  • een bestelling te laat annuleren
  • u laten betalen voor verspilling

Dit geldt alleen bij als de afnemer veel groter is dan uw bedrijf. Deze bescherming is geregeld via de Wet oneerlijke handelspraktijken landbouw- en voedselvoorzieningsketen (Wet OHP). Als een afnemer de regels van de Wet OHP niet volgt, kunt u een overtreding melden bij de ACM.

Oneerlijke concurrentie door de overheid

De overheid mag met u als ondernemer concurreren. Deze concurrentie mag niet oneerlijk zijn. Daarom moet de overheid zich aan gedragsregels tegen oneerlijke concurrentie houden. Vindt u dat de overheid zich niet aan de regels tegen oneerlijke concurrentie houdt? Dan kunt u eerst een klacht indienen bij de overheidsorganisatie waar het over gaat.

Komt u er samen niet uit? Dan kunt u uw klacht melden bij de ACM. De ACM kan onderzoek doen naar oneerlijke concurrentie. Als blijkt dat de overheidsorganisatie zich niet aan de wet houdt, dan kan de ACM een boete geven.

Heeft u nog vragen?

Neem contact op met Antwoord voor bedrijven
  • 088 - 042 44 00

Deze informatie is geplaatst door

  • Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)

Gepubliceerd op

ondernemersplein.kvk.nl

Footer

Founding partners

Logo: Gemeente Tilburg Logo: Midpoint Brabant

Bekijk al onze partners

Contact

Station88

Burgemeester Brokxlaan 12
5041 SB Tilburg
013-3034102 [email protected]

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

 

Huisregels
Huisregels Station88

Regio Midden-Brabant

  • Alphen Chaam
  • Baarle Nassau
  • Dongen
  • Gilze en Rijen
  • Goirle
  • Heusden
  • Hilvarenbeek
  • Loon op Zand
  • Oisterwijk
  • Tilburg
  • Waalwijk

© 2023 · Station88

  • Home
  • Sitemap
  • Privacyverklaring
  • Contact
Website door PEP