Webshops en online platforms moeten de klant beschermen. Sinds 28 mei 2022 gelden er strengere regels. U moet duidelijk zijn over wat u verkoopt, de prijs en de levertermijn. Lees aan welke wetten en regels uw online onderneming moet voldoen. Gebruik de checklist om niets te vergeten.
Nieuwe regels online verkopen
Vanaf 28 mei 2022 moet u de klanten van uw webshop meer en betere informatie geven.
U bent dan verplicht om:
- consumentenbeoordelingen te controleren
- inzicht te geven in zoekresultaten waarvoor u betaalt
En u mag geen:
- verzonnen beoordelingen (laten) plaatsen
- willekeurige prijs meer gebruiken in van/voor-aanbiedingen
Deze nieuwe regels worden in de hele EU ingevoerd. Door deze regels kunnen consumenten veiliger online kopen in het buitenland. En er gelden voor u vanaf dan dezelfde regels als voor uw buitenlandse concurrenten.
Basisregels voor online verkoop
Als u online diensten of producten verkoopt moet u zich houden aan bestaande, wettelijke regels. U moet duidelijk zijn over:
- wie u bent
- wat u verkoopt
- de prijs die u vraagt en hoe uw klant moet betalen
- hoe (snel) u levert
- de wettelijke bedenktijd
- hoe uw klant kan bestellen
Lees aan welke regels voor online verkoop u zich moet houden.
Regels voor consumentenrecht
Verkoopt u een product of dienst dan valt dit onder het consumentenrecht. Dat geldt ook voor online verkopen. Uw klant moet bijvoorbeeld de afgesproken prijs betalen, en het product dat u levert moet voldoen aan eisen en richtlijnen.
Lees wat uw rechten en plichten zijn als verkoper op het gebied van consumentenrecht.
Andere regels voor verkoop aan bedrijven
- Consumentenrecht geldt niet voor verkoop aan bedrijven: verkoopt u een product aan een ander bedrijf dan valt dit niet onder het consumentenrecht. Uw klant heeft dan geen recht op wettelijke bedenktijd en er gelden andere garantieregels.
- Verplicht vooruit betalen: voor zakelijke klanten gelden andere regels. U mag zakelijke klanten verplichten om het gehele aankoopbedrag vooruit te betalen.
Regels voor online betalen
U kunt kiezen uit verschillende betaalmethoden. In de wet staat dat klanten niet meer dan 50% van het bedrag vooruit hoeven te betalen. Dat mag alleen vrijwillig. U kunt kiezen uit verschillende betaalmethoden:
- iDEAL: met iDEAL betalen klanten vooraf en via hun eigen bank. U moet een iDEAL-overeenkomst afsluiten met een van de deelnemende betaaldiensten.
- PayPal: hier kunt u wereldwijd gebruiken van maken. Het is een interessante betaalmethode als u veel internationale klanten heeft. Uw klanten betalen met een PayPal-saldo, of een gekoppeld account.
- Achteraf betalen: u kunt gebruikmaken van verschillende betaaldiensten. Zij nemen het risico van u over en bieden betaalgarantie.
Lees alle regels voor online betalen.
Handelen in crypto
Handelt u in digitaal geld of bent u een aanbieder van een bewaarportemonnee? Dan moet u zich verplicht registreren bij De Nederlandsche Bank (DNB).
Checklist: Online ondernemen volgens de regels in 3 stappen
-
1. Doorloop het stappenplan webshop beginnen
Schrijf uw webshop in bij KVK en houd een administratie bij. U moet inkomstenbelasting en omzetbelasting betalen. Lees wat u moet doen in het stappenplan webshop beginnen.
-
2. Lees de basisregels voor online verkoop
Als u online diensten of producten verkoopt moet u zich houden aan wettelijke regels. U moet duidelijk zijn over wie u bent en wat u verkoopt. Lees aan welke regels u zich moet houden.
-
3. Bekijk het webinar Voldoet uw webshop aan de regelgeving
U heeft uw webshop gebouwd, de logistieke processen opgestart en u promoot dit via de geschikte kanalen. Maar doet u alles volgens de regels? Bekijk het webinar.