Met een korte en krachtige pitch zet u uzelf en uw product of dienst neer als een interessante investering. U vergroot daarmee uw kansen om verder in gesprek te komen met mogelijke investeerders en dus op een financiering.
Wat zijn de kenmerken van een goede pitch?
Een goede pitch bevat de volgende 5 elementen die ook in het ondernemingsplan beschreven staan, maar dan kort en krachtig.
- Wie bent u als ondernemer?
Vertel kort wie u bent en wat uw achtergrond is. Denk hierbij aan de reden waarom u ondernemer wil worden, maar ook aan uw ervaring en netwerk.
- Wat doet uw bedrijf en hoe gaat u daar geld mee verdienen?
- Marketingplan en marktonderzoek.
Wie zijn uw klanten? Noem kort op basis van marketingplan en marktonderzoek welke klanten u bedient, wat uw markt is en hoe u uw product promoot.
- Waar bent u goed in?
Benoem waarom klanten bij u willen kopen, welk probleem u oplost en wat u uniek maakt.
- Hoeveel geld heeft u nodig en waarvoor?
Benoem hoeveel geld u zelf investeert en hoeveel geld u aanvullend nodig heeft. Doe tenslotte een voorstel wat de investeerder er voor terug krijgt.
Een investeerder valt niet alleen voor een idee. Een eerlijk verhaal, een sterke business case, realistische prognoses en uw zichtbare passie zijn van belang. Bereid u goed voor, bijvoorbeeld met het Business model canvas. Vaak heeft u slechts enkele minuten voor een eerste presentatie.
Een goede pitch is maatwerk
Onderzoek wat de investeerder die u spreekt belangrijk vindt. Zoekt de investeerder een veilige belegging of rendement?
Realiseer u dat verschillende financiers ook een verschillende rol willen spelen. Ze willen helpen met de uitvoering of juist nadrukkelijk op de achtergrond blijven. Een goede klik met een financier is belangrijk! Het werk begint pas echt nadat overeenstemming is bereikt. Vanaf dat moment deelt u het belang om van uw bedrijf een succes te maken.
Video: Bedrijfspitch maken
Praktische tips
- Wees kort en bondig, een pitch duurt tussen de 1-5 minuten.
- Schrijf uw pitch in spreektaal, zodat het makkelijk te vertellen is.
- Wees enthousiast. Toon passie voor wat u doet, verbaal en non-verbaal.
- Met een krachtige opening heeft u direct de aandacht.
- Maak je pitch persoonlijk.
- Blijf bij de kern van uw verhaal.
- Gebruik de tegenwoordige tijd. U maakt websites, niet u heeft websites gemaakt.
- Vermijd jargon. Gebruik geen woorden die voor mensen buiten uw branche onbekend zijn.
- Maak uw pitch op maat. Iedere investeerder is anders.
- Sluit af met bijvoorbeeld een vraag: Waar kan ik u mee helpen?
- Oefen uw pitch met bekenden en/of voor de spiegel. Check of de toehoorder het verhaal begrijpt.