Als ondernemer moet u 1 of meer preventiemedewerkers aanwijzen. Lees hier hoe u dit doet en wat de taken een preventiemedewerker zijn.
Als ondernemer met personeel moet u minimaal 1 preventiemedewerker aanwijzen. Een preventiemedewerker houdt zich bezig met de dagelijkse gezondheid en veiligheid binnen een bedrijf.
De ondernemingsraad (OR) of de personeelsvertegenwoordiging (PVT) moet het eens zijn met de keuze en benoeming van de preventiemedewerker.
Taken preventiemedewerker
Een preventiemedewerker heeft 3 wettelijke taken:
- mede opstellen en uitvoeren van de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E)
- adviseren van de bedrijfsarts en de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging over goede arbeidsomstandigheden
- uitvoeren van arbo-maatregelen
Een preventiemedewerker moet deskundig en ervaren zijn om deze taken uit te voeren. En u moet de preventiewerker genoeg tijd geven om zijn taken uit te voeren. Is er niemand in uw bedrijf die dit kan? Dan mag u een externe arbodeskundige inschakelen.
Hoeveel preventiemedewerkers zijn verplicht?
Volgens de Arbeidsomstandighedenwet moet er minstens 1 preventiemedewerker zijn in elke organisatie. Heeft u 25 of minder werknemers? Dan mag u als directeur zelf de preventiemedewerker zijn.
Het precieze aantal preventiemedewerkers per bedrijfsgrootte, staat niet in de wet. Hoeveel preventiemedewerkers u voor hoeveel uur nodig heeft, hangt onder meer af van de risico’s op het werk. U moet dat berekenen en beschrijven in de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). Een arbodienst of arbodeskundige kan u hierover adviseren.