Ingangsdatum: 1 juli 2022
Invloedrijke video-uploaders moeten zich inschrijven bij het Commissariaat voor de Media, aansluiten bij de Stichting Reclame Code en zich melden bij het NICAM. Lees meer
Wat is er veranderd?
Bent u iemand die veel video’s op het internet plaatst? Bent u een invloedrijke YouTuber, TikTokker of Instagrammer? Dan bent u een influencer. U valt onder toezicht van het Commissariaat voor de Media. U moet zich houden aan de Mediawet. Dat betekent dat u zich moet houden aan reclameregels die ook al gelden op televisie. Zo moet u als video-uploader duidelijk zijn over commerciële boodschappen en minderjarigen beschermen tegen schadelijke content.
Als video-uploader moet u zich aanmelden bij het Commissariaat voor de Media als u voldoet aan alle volgende 5 criteria:
- u bent actief op YouTube, Instagram of TikTok
- u heeft 500.000 of meer volgers/abonnees
- u plaatst regelmatig video’s (in de afgelopen 12 maanden minimaal 24 video’s)
- u verdient aan de video’s (in geld of gratis producten of diensten)
- u bent als ondernemer ingeschreven bij KVK
Als u zich moet inschrijven bij het Commissariaat voor de Media, moet u zich aansluiten bij de Stichting Reclame Code en u moet zich aanmelden bij het NICAM.
Voor wie?
- influencers met meer dan 500.000 volgers, die minimaal 24 video’s per jaar publiceren op YouTube, TikTok of Instagram, een KVK-inschrijving hebben en verdienen aan hun video’s.
Wanneer?
De 'Beleidsregel kwalificatie commerciële mediadiensten op aanvraag 2022' is ingegaan op 1 juli 2022.