Werkt u als chauffeur in het internationale transport van goederen? Of heeft u een internationaal transportbedrijf? Lees hier meer over de (nieuwe) regels voor onder andere rij- en rusttijden van chauffeurs, detacheren van chauffeurs en positiebepaling met de tachograaf.
Wat is het Europese mobiliteitspakket (mobility package)?
In het Europese mobiliteitspakket staan regels voor internationaal transport. Sommige regels vervangen de bestaande regelgeving. Ook staan er nieuwe regels in voor chauffeurs en transporteurs. De regels gaan in op verschillende data.
Waarom is er een Europees mobiliteitspakket?
De Europese Unie wil met het mobiliteitspakket bijdragen aan:
- verbeteren van arbeidsomstandigheden en arbeidsvoorwaarden van vrachtwagenchauffeurs
- creëren van gelijk speelveld met duidelijke spelregels voor ondernemers die grensoverschrijdende diensten verrichten
- effectievere en efficiëntere handhaving
- verbeteren van de verkeersveiligheid
Nieuwe regels internationaal transport
De regels voor internationaal transport veranderen of zijn veranderd op 6 hoofdpunten.
Tijdlijn regels mobility package
De nieuwe regels van het Europese mobiliteitspakket gaan niet allemaal tegelijk in. Bekijk hieronder welke regeling wanneer ingegaan is of ingaat.
- 20 augustus 2020: Nieuwe regels voor rij- en rusttijden gaan in.
- 2 februari 2022: Chauffeurs moeten met een tachograaf elke grensovergang registreren.
- 2 februari 2022: Chauffeurs die in een ander land werken, moeten een detacheringsverklaring krijgen.
- 21 februari 2022: Vrachtwagens mogen na de laatste cabotagerit 4 dagen geen cabotageritten meer uitvoeren.
- 21 februari 2022: Vrachtwagens voor internationale vervoersdiensten moeten iedere 8 weken terug naar huis.
- 21 februari 2022: Transportbedrijven moeten administratief personeel, kantoorruimten en technische voorzieningen hebben in het vestigingsland.
- 21 augustus 2023: Nieuw geregistreerde voertuigen moeten een slimme tachograaf type 2 (SMT2) hebben.
- 1 januari 2024: Eurovergunning nodig voor vrachtwagens boven de 2,5 ton voor internationaal vervoer.
- 31 december 2024: Alle vrachtwagens moeten een slimme tachograaf type 2 (SMT2) hebben in plaats van een analoge of digitale tachograaf. Voor vrachtwagens met een SMT1 geldt dit vanaf 19 augustus 2025.
- 31 december 2024: Chauffeurs moeten rij- en rusttijden van 56 dagen kunnen laten zien.
- 1 juli 2026: Slimme tachograaf type 2 verplicht voor voertuigen vanaf 2.500 kg.
Regels in andere EU-landen
De regels uit het Europese mobiliteitspakket gelden voor alle EU-landen. Wel mogen landen sommige regels zelf invullen. Bijvoorbeeld de cabotageregels voor gecombineerd vervoer. Ook gaan regels die opgaan in nationale wetten niet overal op dezelfde datum in.