Heeft u een kinderopvangorganisatie of bent u zorgaanbieder? Dan moet u aangesloten zijn bij een geschillencommissie.
Heeft u een kinderopvangorganisatie (kindercentrum, peuterspeelzaal of gastouderbureau) of bent u zorgaanbieder? Dan moet u aangesloten zijn bij een onafhankelijke geschillencommissie.
Regels voor kinderopvang
Heeft u een kindercentrum of gastouderbureau? Dan moet u zich registreren bij de Geschillencommissie Kinderopvang. Met deze registratie wordt u ook ingeschreven bij het Klachtenloket Kinderopvang.
U moet ouders en oudercommissies laten weten dat u bent aangesloten bij de geschillencommissie.
Ouders en de oudercommissie kunnen een klacht indienen bij de geschillencommissie als:
- u niet binnen 6 weken heeft gereageerd op een vraag of klacht
- u niet binnen 6 weken eens bent geworden met de ouders of oudercommissie over de afhandeling van een klacht
- u geen (goede) klachtenregeling heeft waarin u aangeeft hoe uw organisatie omgaat met klachten
- de ouders gezien de omstandigheden geen klacht kunnen indienen bij u
- de oudercommissie een verschil van mening met u heeft en dit onafhankelijk wil laten beoordelen
De Geschillencommissie Kinderopvang geeft op elke klacht een onafhankelijk oordeel. U moet de klachten per locatie bijhouden in een jaarlijks klachtenverslag.
Regels voor zorgaanbieder
Bent u zorgaanbieder? U moet zich aansluiten bij een onafhankelijke geschilleninstantie. En u moet een klachtenfunctionaris hebben waar cliënten met hun klacht terecht kunnen. De klachtenfunctionaris informeert de cliënt over de klachtenregeling en bemiddelt tussen u en de cliënt.
Organisaties die cliënten en zorgaanbieders vertegenwoordigen, kunnen een geschilleninstantie oprichten. U moet dan erkenning van de geschilleninstantie aanvragen bij het CIBG.
U bent als zorgaanbieder zelf verantwoordelijk voor het afhandelen van klachten. In de Wet kwaliteit en geschillen zorg (Wkkgz) staat wat u moet doen bij klachten en incidenten.