• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Volg ons op LinkedIn
  • Volg ons op Facebook
  • Volg ons op Instagram
  • Volg ons op Twitter
  • Stel jouw vraag
  • Sparringpartners
  • Digitale Coach

Station88

Huis voor Ondernemerschap en Innovatie

Zoek in de vraagbank
  • Home
  • Programma
  • Vraagbank
  • Sparringpartners
  • Actueel
  • Business Boosters
    • Inspiratie
  • Partners
  • Over ons
    • Feel the vibe!
    • Werken bij
  • Contact
    • Nieuwsbrief
Home Vraagbank Registreren bij een geschillencommissie voor kinderopvang of zorg

Registreren bij een geschillencommissie voor kinderopvang of zorg

Deze informatie is geplaatst door Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)

Heeft u een kinderopvangorganisatie of bent u zorgaanbieder? Dan moet u aangesloten zijn bij een geschillencommissie.

Heeft u een kinderopvangorganisatie (kindercentrum, peuterspeelzaal of gastouderbureau) of bent u zorgaanbieder? Dan moet u aangesloten zijn bij een onafhankelijke geschillencommissie.

Regels voor kinderopvang

Heeft u een kindercentrum of gastouderbureau? Dan moet u zich registreren bij de Geschillencommissie Kinderopvang. Met deze registratie wordt u ook ingeschreven bij het Klachtenloket Kinderopvang.

U moet ouders en oudercommissies laten weten dat u bent aangesloten bij de geschillencommissie.

Ouders en de oudercommissie kunnen een klacht indienen bij de geschillencommissie als:

  • u niet binnen 6 weken heeft gereageerd op een vraag of klacht
  • u niet binnen 6 weken eens bent geworden met de ouders of oudercommissie over de afhandeling van een klacht
  • u geen (goede) klachtenregeling heeft waarin u aangeeft hoe uw organisatie omgaat met klachten
  • de ouders gezien de omstandigheden geen klacht kunnen indienen bij u
  • de oudercommissie een verschil van mening met u heeft en dit onafhankelijk wil laten beoordelen

De Geschillencommissie Kinderopvang geeft op elke klacht een onafhankelijk oordeel. U moet de klachten per locatie bijhouden in een jaarlijks klachtenverslag.

Regels voor zorgaanbieder

Bent u zorgaanbieder? U moet zich aansluiten bij een onafhankelijke geschilleninstantie. En u moet een klachtenfunctionaris hebben waar cliënten met hun klacht terecht kunnen. De klachtenfunctionaris informeert de cliënt over de klachtenregeling en bemiddelt tussen u en de cliënt.

Organisaties die cliënten en zorgaanbieders vertegenwoordigen, kunnen een geschilleninstantie oprichten. U moet dan erkenning van de geschilleninstantie aanvragen bij het CIBG.

U bent als zorgaanbieder zelf verantwoordelijk voor het afhandelen van klachten. In de Wet kwaliteit en geschillen zorg (Wkkgz) staat wat u moet doen bij klachten en incidenten.

Heeft u nog vragen?

Neem contact op met Antwoord voor bedrijven
  • 088 - 042 44 00

Deze informatie is geplaatst door

  • Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)

Gepubliceerd op

ondernemersplein.kvk.nl

Footer

Founding partners

Logo: Gemeente Tilburg Logo: Midpoint Brabant

Bekijk al onze partners

Contact

Station88

Burgemeester Brokxlaan 12
5041 SB Tilburg
013-3034102 [email protected]

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

 

Huisregels
Huisregels Station88

Regio Midden-Brabant

  • Alphen Chaam
  • Baarle Nassau
  • Dongen
  • Gilze en Rijen
  • Goirle
  • Heusden
  • Hilvarenbeek
  • Loon op Zand
  • Oisterwijk
  • Tilburg
  • Waalwijk

© 2023 · Station88

  • Home
  • Sitemap
  • Privacyverklaring
  • Contact
Website door PEP