Als u reizen, vakanties, reisdiensten of timesharing verkoopt, moet u duidelijk zijn over wat u precies tegen welke prijs verkoopt.
Regels voor verkoop reizen
U moet uw klant duidelijk informeren over wat u precies voor welke prijs verkoopt:
- voor hoeveel personen de prijs is
- wat bij de prijs is inbegrepen
- als u een aanbieding doet, moet uw klant ook voor die prijs kunnen boeken
- bijkomende kosten waarvan u de hoogte weet moeten in de prijs zitten (bijvoorbeeld administratiekosten of toeslagen)
- maak bijkomende kosten bekend waarvan u de hoogte nog niet weet
- verwerk de betaalkosten in de prijs
Coronacrisis: voucher of geld terug
U mag uw klanten een voucher of tegoedbon aanbieden als u vakantiereizen of vliegtickets moet annuleren door de coronacrisis. Hiervoor gelden wel bepaalde richtlijnen. Als uw klant geen voucher of tegoedbon wil, moet u in sommige gevallen het geld terugbetalen. Het is niet meer toegestaan om vouchers of tegoedbonnen aan te bieden voor pakketreizen die na 1 januari 2021 zijn geboekt en door u worden geannuleerd. U moet uw klant binnen 14 dagen terugbetalen.
Regels voor pakketreizen
Een pakketreis is een pakket met minimaal 2 reisdiensten zoals vervoer, hotel of een huurauto. De pakketreis duurt minimaal 24 uur of heeft minstens 1 overnachting. U moet bij de verkoop van een pakketreis:
- garantiemaatregelen nemen voor het geval dat u failliet gaat (bijvoorbeeld een reisgarantiefonds)
- duidelijk en in begrijpelijke taal uw klant informeren over wat hij krijgt en dit in een reisovereenkomst zetten
- zorgen dat de pakketreis verloopt zoals afgesproken en zoals de klant mag verwachten
Voldoet de pakketreis niet aan de redelijke verwachtingen dan moet u de klant hulp en bijstand geven en betalen, een vervangend pakket geven of een schadevergoeding betalen.
U mag een pakketreis alleen veranderen of opzeggen in bijzondere situaties (bijvoorbeeld als het hotel is afgebrand). U moet dit in uw voorwaarden zetten. U mag de prijs alleen in sommige situaties verhogen.
Regels voor gekoppelde reisarrangementen (GRA)
Verkoopt u gekoppelde reisdiensten (bijvoorbeeld vliegticket en hotel)? Dan heeft uw klant een gekoppeld reisarrangement (GRA). Een GRA is geen pakketreis en voor een GRA gelden niet de regels zoals bij een pakketreis. U moet uw klant duidelijk vertellen dat hij een GRA heeft. Als u dat niet doet, dan gelden wel de regels voor pakketreizen (behalve de regels over prijswijzigingen).
Verkoop losse accommodaties en vliegtickets
Als u losse accommodaties of vliegtickets via de telefoon of via internet verkoopt, moet u zich houden aan de regels voor telefonische verkoop (telemarketing) en internetverkoop.
Regels voor lange vakantiecontracten (timesharing)
U verkoopt een lang vakantiecontract (langer dan 1 jaar) waarmee:
- een klant ieder jaar een periode in een accommodatie (bijvoorbeeld een vakantiehuis) in de EU kan logeren (timeshares)
- een klant met korting een accommodatie in de EU kan boeken (hotelkaarten of van vakantieclubs)
U moet uw klant vooraf duidelijk informeren waar hij recht op heeft en wat in de prijs zit. De klant heeft een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. U moet uw klant het standaardinformatieformulier en een standaard herroepingsformulier uit de Europese Richtlijn laten ondertekenen.