Als u uw bedrijf gaat verkopen, is de prijs die u ervoor krijgt een belangrijke factor. Niet alleen omzet en winst zijn van invloed op de prijs. Ook 'schaduw-prijsbepalers' (andere zaken die de prijs kunnen bepalen) spelen een rol.
Noodzakelijke investeringen
Het is niet altijd verstandig om in de periode voordat u uw bedrijf verkoopt te bezuinigen of investeringen uit te stellen. Kopers willen het liefst een lucratief bedrijf en niet een onderneming waarin ze zelf direct moeten investeren.
Zorg voor vervanging
Leidt u uw bedrijf zelfstandig? Draag dan tijdig uw taken over. Laat een personeelslid of bedrijfsleider relaties met leveranciers en klanten onderhouden en delegeer een deel van uw beslissingsbevoegdheid. Zo laat u zien dat uw bedrijf ook zonder u goed draait.
Klantgegevens bijhouden
Zorg dat u de gegevens van uw klanten bijhoudt. Een relatiebeheersysteem laat zien wie uw klanten zijn, hoe hun betalingsgedrag is en of u trouwe klanten heeft.
Trouw personeel en klantenbestand
Loyaal personeel en trouwe klanten zijn belangrijke prijsbepalers. Laat zien dat uw werknemers kennis van zaken hebben en met plezier voor u werken en dat uw klanten tevreden zijn en bij u terugkomen.
Unieke locatie of marktpositie
Een unieke locatie, bijvoorbeeld een A1-locatie in een binnenstad of een zichtlocatie langs een belangrijke route, zorgt voor een grotere naambekendheid. Hierdoor is een hogere klantenbinding mogelijk, wat uiteindelijk voor meer resultaat kan zorgen.
Vastgelegde merken of octrooien
Octrooien, licenties, auteursrechten en een sterk merk kunnen uw bedrijf meer waard maken, omdat u voor uw producten of diensten een hogere marge kunt rekenen.
Due diligence
Meestal laat de koper een due diligence (boekenonderzoek) doen, maar u kunt er ook voor kiezen om dit zelf te (laten) doen. Soms komt er uit de due diligence iets wat de prijs laat zakken en op deze manier kunt u dit voor zijn.
Alternatief
Als u uw bedrijf móet verkopen, is dat voor de koper een kans om af te dingen. Zorg er daarom voor dat u andere kandidaat-kopers heeft of dat u genoeg tijd heeft om potentiële kopers te vinden. Heeft u geen alternatief? Dan weet de koper dit, wat voor u een nadelig effect op de prijs heeft.