U heeft een idee voor een nieuw product, dienst of uitvinding. Hoe weet u of uw idee echt een nieuw gat in de markt is? En hoe voorkomt u dat iemand anders uw idee overneemt en doet alsof het van hen is? U kunt de volgende stappen nemen om uw idee te toetsen en te beschermen.
1. Zoek uit of uw idee al bestaat
Onderzoek of uw idee voor een product, dienst of uitvinding nieuw is. Doe dit voordat u het idee gaat uitwerken. Er zijn verschillende manieren om dat te onderzoeken:
- Controleer in verschillende databases of uw idee al bedacht is.
- Zoek via internet, winkels en webwinkels naar dezelfde ideeën. Misschien is uw product of uitvinding al te koop.
- Bezoek vakbeurzen en lees (online) vakliteratuur over nieuwe producten en diensten.
Bestaat het (algemene) idee al? Kijk dan hoe u er een eigen draai aan geeft, zodat u alsnog uniek bent in de markt. Dat kan bijvoorbeeld met een andere vormgeving of techniek, maar ook met een ander merk.
2. Doe marktonderzoek
U weet zeker dat uw nieuwe product of dienst nog niet bestaat. Willen mensen het dan wel hebben of gebruiken? Met een marktonderzoek krijgt u hierop een antwoord.
3. U werkt uw idee nog niet uit: leg het vast
Wacht u met het uitwerken van uw idee? Of duurt het een tijd voordat u het uitgewerkt heeft? Alleen uitgewerkte ideeën kunt u beschermen met een intellectueel eigendomsrecht. U kunt uw idee wel vastleggen in een i-DEPOT. Hiermee heef u het bewijs dat u de informatie op een bepaale datum in handen had. Maar dit biedt vaak niet dezelfde bescherming als geregistreerd intellectueel eigendom.
4. U werkt uw idee uit: registreer uw intellectueel eigendom
Intellectueel eigendom (IE) is de verzamelnaam voor rechten op uitgewerkte ideeën. U kunt uw product of dienst met verschillende IE-rechten beschermen. Zoals een product met een nieuwe techniek en nieuwe vormgeving. Dat kunt u wettelijk beschermen met een octrooi (patent) en een modelrecht. Bekijk alle soorten IE-rechten.
Niet alle IE-rechten kunt u registreren. Auteursrecht bestaat bijvoorbeeld automatisch bij creatie. In dat geval is het handig dat u bewijsmiddelen heeft met een datum zoals een publicatie of depot.
5. Gebruik een geheimhoudingsverklaring
Wilt u uw idee delen met bijvoorbeeld investeerders of personeel? Maar heeft u het (nog) niet vastgelegd of geregistreerd ? Gebruik dan een geheimhoudingsverklaring om de informatie geheim te houden. U kunt dit ook vastleggen in een samenwerkingsovereenkomst.
Bedrijfsgeheimen waarvoor u geheimhoudingsmaatregelen neemt, vallen onder de Wet bescherming bedrijfsgeheimen. Als iemand uw bedrijfsgeheim bijvoorbeeld steelt of bekend maakt, dan kunt u naar de rechter stappen.
6. Breng uw idee op de markt
Heeft u uw nieuwe product, dienst of uitvinding beschermd en wilt u het op de markt brengen? Bekijk de stappen voor de introductie op de markt.
U kunt ook een licentie te geven voor uw product. Hiermee geeft u iemand toestemming om het product te maken en op de markt te brengen. U kunt hiervoor een vergoeding vragen.