U ontwikkelt een nieuw product of dienst en wilt dat graag op de markt brengen. Dat vraagt om een goede voorbereiding. Zoals een marktonderzoek, een haalbaarheidsonderzoek en financiering regelen. Lees in dit stappenplan hoe u uw idee op de markt brengt.
1. Doe voorbereidend onderzoek
Een innovatief product goed in de markt zetten, kost tijd, geld en energie. Door voorbereidend onderzoek te doen, weet u welke stappen u het best kunt nemen.
Verken de vraag met een marktonderzoek
Met een marktonderzoek ontdekt u of er vraag is naar uw product of dienst. Zo kunt u zien of uw plannen haalbaar zijn. Bovendien is het een goede basis voor uw marketingstrategie.
Bekijk mogelijke concurrenten en samenwerkingspartners
Misschien is uw product al door een ander bedacht en beschermd. Bijvoorbeeld met een octrooi. Of dat er al een product met hetzelfde uiterlijk (design) op de markt is, en dat dit is beschermd met een modelrecht. U mag het product dan niet namaken.
U kunt dit checken in octrooidatabanken, BOIP Modellenregister en in DesignView. In deze databanken kunt u ook de trends en ontwikkelingen in uw vakgebied ontdekken, uw (toekomstige) concurrenten in beeld krijgen en (mogelijke) samenwerkingspartners vinden.
Houd er rekening mee dat een product ook beschermd kan zijn onder het auteursrecht of dat het product beschermd is van kopiëren binnen de Europese Unie (niet-ingeschreven Gemeenschapsmodel). Daarom is het slim om ook op andere plekken te zoeken (op internet, in tijdschriften, in vakliteratuur).
Test uw product met een haalbaarheidsonderzoek
Een nieuw product in de markt zetten moet ook technisch haalbaar zijn. Met een haalbaarheidsonderzoek test u uw vinding op bruikbaarheid, veiligheid, werkzaamheid en uiterlijke vorm.
Gaat het om een product, dan kan het zinvol zijn om een prototype te laten maken. Dat kan bijvoorbeeld in een FabLab (Fabrication Laboratory), een openbare digitale werkplaats. Ook kunt u kiezen voor de lean startup methode om snel te experimenteren met uw productinnovatie.
Uw innovatie moet echt nieuw zijn om later een eventueel octrooi of model aan te kunnen vragen. Dat betekent dat u er op geen enkele manier iets over bekend mag maken. Geheimhouding is dan ook belangrijk. Vergeet daarom niet om een geheimhoudingsovereenkomst/NDA te gebruiken als u met anderen over uw innovatie praat.
Met een geheimhoudingsovereenkomst verkleint u ook de kans dat anderen er met uw idee vandoor gaan. Op de website van BOIP kunt u een standaard geheimhoudingsovereenkomst opstellen, gekoppeld aan een i-DEPOT. Een i-DEPOT is een mogelijkheid om een idee vast te leggen en er een datumstempel voor te krijgen als bewijs dat uw idee op een bepaald moment bestond.
2. Houd u aan de regels voor productveiligheid
Elk product dat u maakt moet veilig zijn voor gebruikers. Daarom gelden er eisen voor producten. Er gelden ook eisen voor de verpakkingen en etiketten van de producten.
Wat precies uw verantwoordelijkheden zijn, hangt af van uw rol en het soort product dat u maakt. Volg per product de beslisboom van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) om te zien welke regels er voor u gelden.
3. Ga op zoek naar financiering
Om uw innovatie verder uit te werken en op de markt te brengen heeft u meestal geld nodig. Ga daarom op tijd op zoek naar financiering. Denk aan een investeerder, een innovatiesubsidie of innovatiekrediet.
- Lees hoe u investeerders vindt voor uw idee.
- Bekijk de financiële regelingen van de overheid.
- Schakel hulp in om financiering aan te vragen.
- Of kijk naar de mogelijkheden voor crowdfunding.
4. Bescherm uw intellectueel eigendom
Als u een goed idee heeft, wilt u niet dat een ander ermee vandoor gaat. Daarom is het belangrijk om dit intellectuele eigendom te beschermen. Dat doet u bijvoorbeeld door een octrooi aan te vragen of het merk of model te registreren. Lees hoe u dat doet in het Stappenplan product, dienst of uitvinding beschermen.
5. Maak een marketingplan
Met een marketingplan bedenkt u hoe u uw product of dienst gaat verkopen. En op welke doelgroep en markten u zich richt. In dit plan kunt u ook de prijs van uw product bepalen. Die baseert u op de kosten die u maakt. En op wat de klant ervoor wil betalen.
6. Ga op zoek naar klanten
Netwerken is een goede manier om met potentiële klanten in contact te komen. Dat kan zowel online als offline. Ook kunt u denken aan beurzen, online marktplaatsen en een goede strategie voor sociale media.
Bekijk de tips om klanten te vinden. Of vraag een adressenbestand uit het Handelsregister aan om uw potentiële klanten te benaderen.
7. Verken de buitenlandse markt
Ziet u voor uw nieuwe product of dienst verkoopkansen in het buitenland? Dan helpen Nederlandse ambassades en consulaten u aan mogelijke handelspartners om uw product op de nieuwe markt te zetten. Check ook hoe u uw innovatie in het buitenland beschermt. Want de intellectuele-eigendomsrechten kunnen per land verschillen.
8. Blijf uw product verbeteren en beschermen
Nadat u uw product of dienst op de markt heeft gebracht, is de volgende stap om het winstgevend te maken en te houden. Kijk daarvoor onder meer naar de productie, verkoop, levertijd, service en winstmarge. Zo kunt u zien wat u kunt verbeteren in uw productieproces.
Heeft u uw product beschermd met bijvoorbeeld een octrooi? Bekijk dan:
- hoe u dat octrooi kunt gebruiken om winst te maken
- wat u kunt doen als iemand uw uitvinding namaakt
- hoe u meer omzet maakt door licenties (toestemming) te geven voor het gebruik van uw product of technologie