Wilt u starten in de bouw? Bijvoorbeeld als aannemer, stukadoor, timmerman (m/v), lasser of schilder? Dan heeft u gereedschap nodig en misschien een bedrijfsauto. Ook moet u zich aan regels houden. Bijvoorbeeld om te zorgen dat u veilig kunt werken. En verzekerd bent als er iets misgaat. Lees in dit stappenplan wat u moet doen en weten voordat u begint.
1. Schrijf uw bedrijf in bij KVK
U moet uw bedrijf inschrijven in het Handelsregister van KVK. Dit kan online. Bepaal vooraf uw bedrijfsnaam en kies een rechtsvorm. Maak daarna een afspraak bij een KVK-kantoor om uw inschrijving definitief te maken.
KVK geeft uw gegevens door aan de Belastingdienst. Als u volgens de Belastingdienst ondernemer bent voor de btw, krijgt u binnen 5 dagen een omzetbelastingnummer en btw-identificatienummer.
2. Gereedschap of een werkbus kopen
In de bouw heeft u vaak geld nodig om te kunnen starten. Bijvoorbeeld voor gereedschap, machines of een werkbus. Heeft u niet genoeg geld om deze te kopen? Dan kunt u gereedschap of een werkbus leasen. Of kijk naar andere mogelijkheden om geld te lenen of opzij te zetten.
Uw gereedschappen en machines moeten veilig zijn. U moet uw gereedschappen en machines minstens 1 keer per jaar laten keuren en regelmatig onderhouden. Voor uw hijskranen en bouwliften heeft u een certificaat van goedkeuring nodig van een specialist. En trappen en ladders moeten stabiel zijn en van stevig materiaal zijn gemaakt.
Werkbus privé of op de zaak
Koopt u een werkbus privé? Dan trekt u voor de inkomstenbelasting geen autokosten af. U kunt wel € 0,23 per zakelijke kilometer aftrekken van uw winst. U mag de btw over onderhoud en gebruik aftrekken voor uw zakelijke kilometers. Het moet wel gaan om omzet die met btw is belast.
Koopt u de werkbus met uw bedrijf? Dan betaalt u alle kosten inclusief btw via uw bedrijf. Zoals onderhoud en brandstof. Rijdt u meer dan 500 km privé met de bus, dan moet u ‘bijtelling’ betalen voor de inkomstenbelasting.
3. Gebruik algemene voorwaarden
Met algemene voorwaarden voorkomt u misverstanden met klanten en leveranciers. U beschermt uzelf en voorkomt onduidelijkheid achteraf. Bijvoorbeeld over onverwacht meerwerk, betalingsvoorwaarden en aansprakelijkheid. Soms biedt een branchevereniging algemene voorwaarden aan die u kunt gebruiken.
4. Administratie bijhouden
Wanneer u een klusbedrijf start bent u verplicht een administratie bij te houden. Uw administratie is de basis voor uw belastingaangiften. Houd naast een financiële administratie ook een werkadministratie bij:
5. Btw aangifte en aangifte inkomstenbelasting doen
Doe btw-aangifte. U geeft de btw op die u uw klanten in rekening heeft gebracht. De btw die uw leveranciers aan u hebben berekend, trekt u af.
Werkt u in opdracht van een andere ondernemer in de bouw? Zoals een aannemer of projectontwikkelaar. Meestal betaalt uw opdrachtgever (de hoofdaannemer) dan de btw aan de Belastingdienst. U verlegt de btw dan als onderaannemer naar de hoofdaannemer. Geef dit aan op uw factuur.
Bij uw aangifte inkomstenbelasting kunt u als ondernemer voor de inkomstenbelasting gebruikmaken van aftrekposten en fiscale regelingen. U betaalt dan minder belasting. De Belastingdienst stelt eisen aan uw administratie en wat u op uw facturen zet.
6. Check aan welke wettelijke eisen u moet voldoen
Met welke regels u precies te maken krijgt, hangt af van wat u gaat doen. Als zzp’er moet u voldoen aan regels om veilig en gezond te werken (arboregels). Ook zijn er maatregelen om de kwaliteit in de bouw te verbeteren:
7. Vraag een VCA-certificaat aan
Uw opdrachtgevers of verzekeringsmaatschappijen kunnen een geldig VCA-certificaat vragen. VCA staat voor Veiligheid, Gezondheid en Milieu Checklist Aannemers. Met dit certificaat laat u zien dat uw bedrijf veilig en gezond werkt en dat u zich aan de Arboregels houdt. Het is niet verplicht om een VCA-certificaat te hebben, maar in de branches elektrotechniek en (steiger)bouw wordt er vaak naar gevraagd.
8. Verzekeringen afsluiten
Wat als u per ongeluk een ruit breekt tijdens een klus? Of u valt van uw ladder en breekt een been? Beperk de risico’s door u te verzekeren. Sommige verzekeringen zijn verplicht. Vraag uw verzekeringsmaatschappij naar de voorwaarden, de dekking en de kosten voordat u een verzekering afsluit.
Deze verzekeringen zijn belangrijk voor u als zzp’er in de bouw:
9. Regel uw pensioen
U bent niet automatisch verzekerd voor uw pensioen. U moet hier meestal zelf voor zorgen. Bent u ondernemer in één van de volgende bedrijfstakken? Dan is deelname aan het bedrijfstakpensioenfonds verplicht:
- Schilders, glaszet- en afwerkingsbedrijven
- Natuursteenbedrijf, terrazzo-/vloerenbedrijf en het stukadoors- en afbouwbedrijf
10. Uurtarief berekenen
Houd bij de berekening van uw uurtarief onder andere rekening met het inkomen dat u nodig heeft. En met het tarief van concurrenten. Gebruik de Rekentool van KVK om een schatting van uw uurtarief te maken.
11. Opdrachten vinden in de bouw
U kunt op verschillende manieren opdrachten vinden. U kunt bijvoorbeeld klussen aannemen als onderaannemer of werken via een platform. Ook kunt u werken voor de overheid via een aanbesteding.
12. Voorkom schijnzelfstandigheid
In de bouw komt schijnzelfstandigheid voor. U moet schijnzelfstandigheid voorkomen. Controleer samen met uw opdrachtgever of u een opdracht in loondienst gaat doen of als zelfstandige.
Feiten en cijfers: hoeveel starters zijn er in de bouw?
De grafiek toont het aantal opgerichte bedrijven met één werkzame persoon in de bouwsector per kwartaal.