Ingangsdatum: 1 januari 2026
Wilt u producten of diensten aanvragen bij uw gemeente, provincie of waterschap? U mag officiële berichten elektronisch naar de overheid sturen.
Wat verandert er?
Wilt u producten of diensten aanvragen bij uw gemeente, provincie of waterschap? U heeft het recht om officiële berichten, zoals aanvragen voor vergunningen en bezwaarschriften, elektronisch aan het bestuursorgaan te sturen. Nederlandse bestuursorganen zijn verplicht om voor elk formeel bericht een digitaal kanaal aan te wijzen waarop ondernemers hen kunnen bereiken.
U kunt altijd kiezen tussen papieren en digitale communicatie. Behalve als in een bijzondere wet staat dat de communicatie elektronisch moet gebeuren. De bestuursorganen moeten zorgen voor waarborgen, zoals:
- termijnverlenging bij storingen
- verplichte ontvangstbevestiging van een bericht
- verplichte notificatie van een bericht in systemen zoals MijnOverheid
Voor wie?
- alle ondernemers
Wanneer?
De 'Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer' en daarmee de wijziging van 'Afdeling 2.3 van de Algemene wet bestuursrecht' gaat naar verwachting in op 1 januari 2026.
Let op: De ingangsdatum van deze (wets)wijziging is nog niet definitief. Inwerkingtreding is afhankelijk van goedkeuring door de Tweede en Eerste Kamer of afkondiging van de Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) of ministeriële regeling én publicatie in het Staatsblad of de Staatscourant.