Wilt u een zwarte lijst maken van klanten die niet meer welkom zijn in uw onderneming? Of van medewerkers die van u gestolen hebben?
Wilt u een lijst maken met klanten waarmee u geen zaken meer wilt doen? Of bijvoorbeeld van medewerkers die van u gestolen hebben? Dan legt u een zwarte lijst aan. U mag dat niet zomaar doen en de lijst niet zomaar delen met anderen. U moet zich houden aan de regels voor privacy.
Voorwaarden zwarte lijst
U mag een signaleringslijst of waarschuwingslijst maken als u voldoet aan deze 3 voorwaarden:
- U heeft een gerechtvaardigd belang. U wilt bijvoorbeeld fraude of oplichting tegengaan.
- U kunt niet op een andere manier uw doel bereiken. Een manier die de privacy van uw klant of medewerker minder raakt.
- U moet kunnen aantonen dat uw (bedrijfs)belang belangrijker is dan het schenden van de privacy van de persoon op uw zwarte lijst.
U mag de lijst alleen binnen uw organisatie gebruiken.
Zwarte lijst delen
Wilt u een lijst delen met daarop strafrechtelijke gegevens en/of gegevens over onrechtmatig of hinderlijk gedrag? Bijvoorbeeld in uw branche? Dan moet u een vergunning aanvragen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In het register zwarte lijsten staan alle goedgekeurde lijsten.
Zwarte lijst inzien
Staat een klant of medewerker op uw zwarte lijst? Dan moet u hem dat laten weten. Uw klant of medewerker heeft recht op inzage in zijn persoonsgegevens. Ook kan hij u vragen zijn gegevens te veranderen of verwijderen.