Werken uw werknemers (deels) thuis? Dan komen daar regels en verplichtingen bij kijken. Zo geldt de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) ook voor de thuiswerkplek. En mag u uw werknemers niet zomaar controleren. Lees waar u zich aan moet houden bij thuiswerken.
Wat is thuiswerken (of hybride werken)?
Werknemers die thuiswerken doen hun werk thuis. Vaak werken ze voor een deel thuis en voor een deel op kantoor. Dit heet ook wel hybride werken. Er zijn verschillende redenen om hybride te werken. Bijvoorbeeld omdat werknemers thuis productiever zijn. Of omdat ze werk en privé beter kunnen combineren. Ook lagere kantoorkosten kunnen een reden zijn om personeel vaker thuis te laten werken. U heeft dan minder kantoorruimte nodig. Lees meer over de voordelen van thuis en op kantoor werken.
Telewerken
Er zijn ook werknemers die volledig thuiswerken. Die werknemers doen thuis het werk dat zij normaal op kantoor of een werkplek samen met collega's zouden doen. Dit heet telewerken. Werken uw werknemers via telewerken vanuit een ander land voor uw bedrijf? Dan kan dat gevolgen hebben voor de sociale verzekering van uw werknemers. Voor werknemers die aan de voorwaarden voldoen kunt u een uitzondering op deze Europese aanwijsregels aanvragen.
Maak een risico-inventarisatie & evaluatie voor thuiswerken
Als werkgever bent u verplicht om een risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E) te doen. Zodat uw werknemers gezond en veilig kunnen werken. Neem bij de RI&E ook de risico’s van het thuiswerken mee. Thuiswerken brengt andere risico’s met zich mee dan wanneer uw werknemers op kantoor werken. Zoals de mentale belasting die werknemers kunnen ervaren door de combinatie van werk en andere verplichtingen thuis.
Is thuiswerken een recht?
Thuiswerken is geen wettelijk recht. Volgens de Wet flexibel werken die er nu is, mogen uw werknemers een schriftelijke aanvraag doen om (voor een deel) thuis te werken. U moet een goede reden hebben om de aanvraag te weigeren.
Redenen om thuiswerken te weigeren zijn:
- Het zorgt voor problemen met het werkrooster.
- Het werk kan niet op een andere plek worden gedaan.
- De thuiswerkplek is niet veilig of geschikt voor het werk.
Ook zijn er voorwaarden voor werknemers die vanuit huis willen werken:
- Er werken 10 werknemers of meer bij het bedrijf.
- De werknemer is een half jaar of langer in dienst.
- De werknemer doet 2 maanden voor de gewenste ingangsdatum een schriftelijk verzoek.
Arbowet en zorgplicht bij thuiswerken
U heeft zorgplicht voor uw werknemer. Ook als uw werknemer vanuit huis werkt. Daarom gelden er arboregels bij thuiswerken. U moet bijvoorbeeld voorlichting geven. Over hoe uw werknemers veilig en gezond kunnen werken. En zorgen voor een goede en veilige thuiswerkplek. U kunt bijvoorbeeld ergonomisch verantwoorde arbeidsmiddelen aanbieden. Zoals een ergonomisch toetsenbord of een bureaustoel.
Werknemer ook verantwoordelijk voor thuiswerkplek
Uw werknemer is zelf ook verantwoordelijk voor een gezonde en veilige thuiswerkomgeving. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van de middelen die de werkgever aanbiedt.
Thuiswerkvergoeding
Als werknemers thuiswerken, hebben zij extra kosten die zij op kantoor niet hebben. Denk aan kosten voor verwarming, water, elektriciteit, maar ook thee, koffie en toiletpapier. U kunt deze kosten onbelast vergoeden met een thuiswerkvergoeding van € 2,35 per dag.
Mag u werknemers controleren bij thuiswerken?
U mag uw werknemers niet zomaar controleren. Alleen onder bepaalde voorwaarden mag u werknemers die thuiswerken controleren. De controle van uw werknemers moet belangrijk zijn. Dat wil zeggen dat u uw doel niet op een andere manier kunt bereiken. Ook moet u vooraf laten weten aan werknemers dat u controleert. En hoe u controleert.
Werknemers hebben recht op privacy. U moet zich daarom altijd houden aan de privacywet. Ook moet u kunnen uitleggen waarom de controle belangrijk is. En waarom het belangrijker is dan de privacy van uw werknemers. Dit kan per situatie verschillen.
Lees meer over het controleren van werknemers bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Denk aan informatiebeveiliging
Thuiswerken zorgt voor extra risico’s voor de beveiliging van bedrijfsinformatie. Deze risico’s zijn anders dan wanneer uw werknemer alleen op kantoor werkt. Als uw werknemer bijvoorbeeld een eigen mobiele telefoon gebruikt voor het werk, kan dat een risico zijn. Omdat de veiligheidsinstellingen minder goed staan dan bij een telefoon van het bedrijf. Het is ook belangrijk dat uw werknemers weten dat er risico's zijn.
Het National Cyber Security Centrum (NCSC) raadt aan om extra maatregelen te nemen om bijvoorbeeld een datalek te voorkomen. Maak een duidelijk beleid. Dan weet iedereen wat wel en niet mag.
U kunt bijvoorbeeld de volgende afspraken maken:
- Gebruik sterke wachtwoorden.
- Laat computers niet onbewaakt achter, ook niet thuis.
- Zorg dat het netwerk veilig is, met beveiligde verbindingen.
- Installeer beveiligingssoftware, bijvoorbeeld antivirussoftware.
- Spreek af welke apps en diensten uw werknemers mogen gebruiken.
Feiten en cijfers: thuiswerken
Deze grafiek bevat jaarcijfers over thuiswerken door de werkzame beroepsbevolking (werkenden van 15 tot 75 jaar, exclusief de institutionele bevolking). Thuiswerkers zijn onderverdeeld in degenen die meestal thuiswerken en degenen die weleens thuiswerken. Vanwege wijzigingen in het onderzoeksdesign en de vragenlijst van de EBB zijn de cijfers in deze grafiek niet vergelijkbaar met de cijfers in de tabel Werkzame beroepsbevolking; thuiswerken, 2013-2020 (zie paragraaf 3).