Wat als uw werknemer klachten heeft over de arbeidsomstandigheden in uw bedrijf? Normaal gesproken bespreekt die werknemer dit met u. U kunt dan samen op zoek naar een oplossing. Komt u er niet uit, dan kan uw werknemer naar de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) stappen.
Maar uw werknemer kan er ook voor kiezen om direct een klacht in te dienen bij de NLA. Bijvoorbeeld als u de klacht na een melding niet heeft opgelost. Of als uw werknemer het gevoel heeft dat een gesprek met u niet zal helpen.
U krijgt geen bericht van de NLA dat er een klacht is binnengekomen. U merkt het pas als de Arbeidsinspectie onderzoek doet binnen uw bedrijf.
Wat doet de NLA bij klachten over arbeidsomstandigheden?
Als uw werknemer bij de NLA heeft geklaagd over de arbeidsomstandigheden, dan gaat de Inspectie onderzoeken wat er aan de hand is.
de NLA onderzoekt:
- de arbeidsomstandigheden
- de arbeidstijden
- het minimumloon en de minimum vakantiebijslag
- buitenlanders en werk
De NLA maakt bij een controle niet bekend of iemand een klacht heeft ingediend over de arbeidsomstandigheden in uw bedrijf.
Wat als de NLA een overtreding constateert?
De NLA legt sancties op als u in overtreding bent. Dat kan een boete zijn. Of u moet het werk tijdelijk stilleggen. De NLA geeft ook aan hoeveel tijd u heeft om de overtreding op te lossen. Lukt het u niet binnen die tijd? Dan worden zwaardere sancties opgelegd.